10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

Tanda Tanda Awal Sakit Buah Pinggang Yang Perlu Anda Ambil Tahu..



#Perubahan dalam pembuangan air kencing

1.Perhatikan samaada terdapat perubahan dalam pembuangan air kencing. Perhatikan samaada pembuangan air kencing adalah kerap atau kurang kerap dari kebiasaan. Perhatikan juga jika terdapatnya darah di dalam air kencing anda. Jika anda mengalami kencing terlalu kerap atau terdapat darah di dalam air kencing terutamanya pada waktu malam, dan lama kelamaan air kencing semakin berkurang, boleh jadi anda mempunyai masalah pada buah pinggang. Perhatikan jika terdapat buih pada air kencing yang ditadah. Adanya buih-buih pada air kencing menunjukkan terdapat kehadiran protein dalam air kencing. Protein ini tidak dapat ditapis jika buah pinggang kita bermasalah. (Sakit Buah Pinggang)

#Keletihan Sepanjang Masa

2. Adakah anda letih sepanjang masa? Kegagalan buah pinggang tidak dapat menghasilkan hormon yang mencukupi untuk tubuh menghasilkan sel darah merah. Apabila tubuh tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang mencukupi, anda akan mengalami anemia, dan ini menyebabkan tubuh anda terlalu letih.

#Bengkak pada mana mana anggota badan

3. Adakah anda mengalami bengkak pada mana-mana bahagian anggota tubuh badanseperti kaki atau tangan? Buah pinggang yang sihat akan berfungsi untuk mengeluarkan bendalir yang berlebihan dari badan anda. Sekiranya terdapat pembengkakan pada anggota badan, boleh jadi buah pinggang anda tidak dapat berfungsi dengan baik. Retensi iaitu penakungan air kencing boleh menyebabkan kaki, buku lali serta mata bengkak. (Sakit Buah Pinggang)

#Ruam dan kegatalan




4. Adakah anda mengalami ruam dan kegatalan? Kegagalan buah pinggang untuk mengeluarkan sisa-sisa buangan dari tubuh anda boleh menyebabkan anda mengalami kegatalan yang teruk pada anggota badan.

#Selera makan terganggu

5. Bagaimana pula dengan selera makan anda? Adakah andaterasa seperti logam di dalam mulut atau tidak dapat menelan makanan? Ini adalah salah satu tanda-tanda awal kegagalan buah pinggang. Ianya juga berlaku disebabkan oleh terkumpulnya sisa buangan di dalam darah.

#Loya dan muntah- muntah

6. Adakah anda mengalami loya dan muntah-muntah?  ini juga mungkin disebabkan oleh pengumpulan sisa-sisa buangan di dalam darah.

#Sejuk sepanjang masa

7. Adakah anda berasa sejuk sepanjang masa? Mereka yang mengalami anemia mungkin akan berasa kesejukan sepanjang masa walaupun dalam cuaca yang panas.

#Sukar bernafas

8. Adakah anda merasa sukar untuk bernafas? Ini juga adalah tanda awal penyakit buah pinggang yang mungkin disebabkan oleh anemia atau pengumpulan bendalir di dalam paru-paru.

#Sakit di bahagian belakang atau tepi pinggang

9. Adakah anda merasa sakit di bahagian belakang atau tepi sebelah bawah pinggang anda? Ini adalah tempat terletaknya buah pinggang anda. Boleh jadi terdapat ketumbuhan yang akan mewujudkan rasa sakit pada buah pinggang. (Sakit Buah Pinggang)

#Kerap pening kepala

10. Adakah anda kerap berasa pening kepala? Ini mungkin disebabkan oleh anemia yang berlaku telah mengakibatkan kekurangan oksigen di dalam otak.




Inilah  antara tanda - tanda awal sakit buah pinggang, so jagalah pemakanan dan minuman anda.

Bagaimana kita nak jaga buah pinggang kita?  Untuk permulaan mari kita amalkan  meminum air yang bersih dan tulen.. Agar buah pinggang kita sentiasa di cuci dan sistem fungsinya berjalan dengan lancar

Harap info ini dapat memberi manfaat kepada anda semua. Semoga anda sekeluarga ceria, sihat dan bahagia 😊


CADANGAN SUPLEMEN UNTUK SAKIT BUAH PINGGANG





MENGAPA PESAKIT BUAH PINGGANG MEMERLUKAN VIVIX SHAKLEE?


BAGAIMANA VIVIX SHAKLEE MEMBANTU PESAKIT BUAH PINGGANG MENJALANI KEHIDUPAN TANPA MELAKUKAN DIALISIS SEUMUR HIDUP



Kebanyakkan pesakit buah pinggang memilih VIVIX Shaklee sebagai rawatan alternatif untuk mengubati penyakit buah pinggang. Ini telah terbukti banyak testimoni pesakit buah pinggang menggunakan VIVIX Shaklee.

Buah pinggang adalah satu organ yang sangat penting mempunyai pelbagai peranan untuk menyeimbangkan cecair tubuh badan kita dengan penapisan kekotoran (toksin) dan penyingkiran metabolit dan galian dari darah. Buah pinggang adalah organ berbentuk kacang lima, setiap orang ada dua buah pinggang dan berat setiap satu kira-kira 150 gram.

Dalam buah pinggang yang kecil ini berlaku proses penapisan darah untuk membuang semua bahan toksin melalui air kencing. Darah bersih akan dialirkan balik ke dalam badan.Bagi buah pinggang yang normal,terdapat sejenis penapis halus yang dipanggil glomeruli yang mana ianya berfungsi untuk menghalang albumin,iaitu sejenis protin,daripada keluar ke dalam air kencing.

Buah pinggang adalah satu organ yang sangat penting mempunyai pelbagai peranan untuk menyeimbangkan cecair tubuh badan kita dengan penapisan kekotoran (toksin) dan penyingkiran metabolit dan galian dari darah.

Terjadinya kerosakkan buahpinggang/keradangan ini kerana glomeruli atau penapis halus tadi telah pun rosak atau berlaku kebocoran.

Secara umumnya buah pinggang ada empat tugas utama, iaitu membuang cecair berlebihan dari badan; menuras darah (mengambil balik khasiat yang diperlukan dan membuang bahan tidak berguna); mengawal tekanan darah, kiraan sel darah merah dan jumlah mineral dalam badan serta mengekalkan tulang yang sihat.

Kegagalan buah pinggang atau ginjal berlaku tanpa disedari. Ia juga jarang menunjukkan sebarang gejala hinggalah buah pinggang tidak boleh berfungsi lagi. Pada ketika ini baru timbul pelbagai gejala tidak menyenangkan seperti kerap kencing pada tengah malam, cepat letih, kurang selera makan, kaki bengkak atau kencing berdarah.

Hanya pada peringkat inilah kebanyakan pesakit mula terasa ada sesuatu yang “tidak kena” dengan badan mereka. Apabila diperiksa, baru diketahui buah pinggang “organ penting untuk membersihkan darah” sudah rosak sepenuhnya.

Banyak perkara boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang, tetapi paling utama ialah kencing manis (diabetes mellitus) dan tekanan darah tinggi (hipertensi). Selain itu, penyakit darah yang merosakkan bahagian penuras buah pinggang dipanggil Glomerulonefritis, Sistemik Lupus Eritematosus (SLE), kehadiran batu karang dan jangkitan salur kencing juga boleh menyebabkan kegagalan ginjal.

8 TIPS MENJAGA BUAH PINGGANG


Tip #1 – Minum Air Mencukupi
Minuman yang diambil hendaklah melebihi dua liter sehari terutama orang yang bekerja kuat serta berpeluh dan cuba elakkan dari memakan kacang tanah, kacang putih dan segala kacang bergaram, buah-buahan jeruk kering seperti asam boi dan sebagainya.

Tip #2 – Elakkan Mi Segera
Memakan mi segera seperti mi maggi dan makanan rapu seperti twisties, chikadess, mi kuning dan roti canai memudahkan penyakit buah pinggang menyerang. Anda boleh gantikan mi kuning dengan spageti dan roti canai dengan capati dan tosei.

Tip #3 – Elakkan Minuman Berperisa Dan Lebihkan Minum Berjus
Minuman seperti nescafe, air sunquick, oren squash dan segala minuman berperisa juga perlu dielakkan kerana kandungan utama minuman ini mempunyai bahan kimia pewarna dan perisa. Minum teh di kedai juga wajar dielakkan kerana teh kedai adalah teh ‘recycle’ yang semata-mata dibuat dari bahan kimia pewarna dan perisa.

Sebaiknya amalkan minuman berjus yang di ‘blend’ sendiri seperti jus epal segar yang kaya dengan vitamin C untuk membersihkan buah pinggang.

Tip #4 – Kurangkan Coklat
Pengambilan coklat perlu diminimakan, contohnya pengambilan air milo boleh digantikan dengan horlick. Elakkan dari mengambil minuman bergas kerana ia mengandungi paras gula yang sangat merbahaya yang boleh mmerosakkan buah pinggang.

Tip #5 – Elakkan Ayam Daging dan Lebihkan Ikan Dalam Menu Harian
Kurangkan pengambilan ayam daging kerana mengandungi beta agonist dan pelbagai hormon penggemuk. Ayam ini dibesarkan diladang selama 31 hari sahaja akibat diberikan ubat-ubatan. Cuba gantikan dengan ayam kampung atau ayam dijual dipasar yang kulitnya berwarna kuning. Ayam ini tidak mengandungi ubat-ubatan terlarang.

Ataupun anda mengambil ikan yang tinggi kandungan Omega-3 seperti salmon, kembung dan sardine. Makan jenis ini mengandungi asid lemak yang baik untuk menjaga kesihatan buah pinggang.

Tip #6 – Kurangkan Makanan Tinggi Gula Dan Garam
Kurangkan pengambilan makanan sudah proses, tinggi kandungan gula dan garam. Sebaiknya lebihkan sayuran dan buahan.

Tip #7 – Elakkan Merokok
Merokok boleh mengakibatkan kerosakan buah pinggang termasuk juga kepada mereka yang terdedah kepada asap rokok. Elaklah merokok di tempat awam ataupun BERHENTI MEROKOK!

Tip #8 – Jalani Hidup Yang Aktif
Selain dari perkara di atas, menjalani kehidupan yang lebih sihat sangat diutamakan. Menjaga pemakanan disamping melakukan aktiviti kecergasan untuk mengelakkan obesiti yang boleh menyebabkan terkena pelbagai penyakit.



BAGAIMANA VIVIX BANTU RAWATAN SAKIT BUAH PINGGANG


Dari rujukan yang dibuat, terdapat 2 faktor yang kerap dikaitkan dengan penyakit buah pinggang iaitu

Keradangan sistemikTekanan oksidatif: ketidakseimbangan antara pengeluaran radikal bebas dan kapasiti antioksidan. Umpama tekanan oksidatif adalah seperti paku yang terbiar dan berkarat dengan sendirinya. Semakin lama karat akan melemahkan paku. Begitulah dengan buah pinggang. Tekanan oksidatif menyebabkan tisu buah pinggang semakin lemah dan ini dikaitkan dengan masalah buah pinggang.

Resveratrol dalam banyak kajian telah menunjukkan kesan yang baik termasuk:

Berperanan sebagai anti radangMembantu meningkatkan pengeluaran enzim antioksidan

Secara spesifiknya, Vivix Shaklee dan Resveratrol dapat membantu pesakit buah pinggang:

Antioksidan:
-mengurangkan tekanan oksidatif pada sel nepron buah pinggang dan mengelakkan berlaku kerosakan yang lebih teruk pada saraf buah pinggang.

-Meningkatkan struktur dan bentuk buah pinggang yang normal

-Mengurangkan penggumpalan platlet pada buah pinggang

-Mengembangkan salur darah pada buah pinggang

-Mengurangkan proses lipid peroksida.

-Mengurangkan kematian sel saraf buah pinggang

-Memberikan tenaga pada sel sekaligus pesakit buah pinggang akan merasa bertenaga

 TESTIMONI VIVIX MEMBANTU PESAKIT BUAH PINGGANG












BAGAIMANA ANDA IGIN DAPATKAN VIVIX DENGAN HARGA PROMOSI? 


Jika anda ada masalah seperti beliau boleh lah ikhtiar dengan amalkan suplemen di atas.


Cara 1
Beli secara online di laman eSell (klik sini). Set Immune Booster Shaklee akan dihantar terus oleh pihak Shaklee (M) selepas pembayaran diterima.

Cara 2
Hubungi saya di talian 013-6192597 , untuk saya bantu anda buat pembelian, pendaftaran ahli untuk lebih penjimatan, dan pertanyaan lanjut. Jujurnya, saya lebih recommend cara no. 2 kerana lebih jimat bila daftar sebagai ahli Shaklee.

CARA 3
Jika anda berada di sekitar Shah Alam dan Subang Jaya Usj anda boleh dapatkan produk ini secara COD. untuk Pertanyaan, Tempahan dan Temujanji

Call/ Whatsapp : 013-6192597
Email : sitisuhaidaismail@yahoo.com
FB : Siti Suhaida Ismail



 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*


Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE