Faktor terjadinya Jerawat dan cara mengatasiNya

Assalamualaikum

Muka penuh jerawat? Jerawat batu? Terus tak da konfiden berhadapan dengan orang ramai.
Masalah Jerawat boleh muncul pada sesiapa pun, tak kira di usia tua atau muda, namun perubahan kadar hormon selama masa usia muda kerap dikaitkan antara penyebab-penyebabnya.


1) PERUBAHAN HORMON

Perubahan hormon tersebut memberi kesan kepada kelenjar penghasil minyak atau sebum yang letaknya berdekatan dengan folikel rambut di kulit.
.
Peningkatan aktiviti kelenjar ini menyebabkan pengeluaran sebum pada wajah juga bertambah aktif. Sebum yang terkumpul ini akan bergabung dengan kotoran dan sel kulit yang mati, kemudian akan menyumbatkan liang pori-pori wajah anda.
.
2) PORI WAJAH TERSUMBAT

Pada masa liang pori-pori wajah tersumbat dan dengan banyaknya sebum pada permukaan kulit, bakteria yang disebut  Propionobacterium acnes  berkembang dengan cepat.

 Bakteria ini merupakan bakteria penyebab jerawat. Propionobacterium acnes  melepaskan semacam bahan perengsa yang akan merengsa kulit. Kesan dari iritasi inilah yang menyebabkan kulit memerah dan membengkak, disamping itu juga menyebabkan timbulnya nanah di sebalik kulit.

3) KEHAMILAN

Selain pada masa matang masalah jerawat juga boleh dialami para wanita akibat perubahan hormon yang berlaku semasa kitaran haid dan semasa kehamilan.

4) KETURUNAN

Jerawat juga diketahui mungkin dari faktor keturunan. Kemungkinan besar seseorang akan mempunyai jerawat jika kedua orang tua berjerawat juga.
.

.
~~~~~~~~~~~~~~
Langkah Pencegahan
~~~~~~~~~~~~~~
.
Penting untuk menjaga kebersihan kulit di kawasan yang berjerawat, walaupun ia tidak mampu menghalang munculnya jerawat baru.

Cuci kawasan berjerawat tersebut dua kali sehari dengan menggunakan pencuci muka atau sabun wajah yang sesuai untuk menghindari iritasi, namun jangan menggosok kulit terlalu kuat.

Selain pencuci muka yang dititikberatkan, penjagaan dalaman amat perlu untuk memastikan badan bebas dari toksin penyebab jerawat.
.

Jum baca kisah Sarah yang mengalami masalah jerawat yang kronik sampai merosakkan muka dia.
.
OKTOBER 2016 (SPECIAL EDITION VIVIX)
TESTIMONI 12: SITI SARAH MOHAMAD NOOR
.

[JERAWAT BATU HILANG SELEPAS AMALKAN VIVIX]
.

Assalamualaikum..Hai.. Saya Sarah..berumur 33 tahun. Sebelum ni saya pernah mengalami masalah kulit muka yang agak teruk. Muka saya jenis muka yang berminyak. Jadi, jerawat senang sangat tumbuh dan kadang-kadang bernanah seperti jerawat batu. Boleh dikatakan hari-hari ada je jerawat baru menyebabkan muka saya penuh dengan bekas-bekas jerawat terutama di bahagian pipi.
.

Kulit saya sangat sensitif pada pencuci muka terutama yang mengandungi alkohol dan bahan kimia kerana ia menyebabkan kulit saya bertambah kering. Disebabkan itu, saya tak pakai langsung mana-mana pencuci muka.
.

3 tahun yang lepas saya mula mengamalkan Vivix. Vivix ni produk Anti Penuaan dan Antioksidan. Saya jadi teruja nak cuba sebab fungsi Vivix nie sendiri yang membantu memperbaiki sel DNA kita. Bila sel kita sihat InsyaAllah kulit kita juga akan sihat.
.

Baru-baru nie saya perbaharui passport saya. Memang agak terkejut bila dibandingkan dengan gambar passport saya 2 tahun lepas. Sangat-sangat berbeza. Muka makin licin dan paling tak sangka gambar passport lama saya memang nampak macam muka makcik-makcik. Tapi gambar terbaru saya nampak kelihatan lebih muda sedikit.
.

Sekarang, saya dah pun berani memakai pencuci muka kerana kulit muka dah semakin baik. Kulit dah tak berminyak macam dulu, jerawat dah jarang-jarang tumbuh dan bekas jerawat dah pudar.
.

Nasihat saya pada kawan-kawan yang ada masalah kulit muka, dah pakai dan consume macam-macam produk, tapi masih tak berkesan, cuba rawat sel-sel badan dengan Vivix ni konsisten selama 3 tahun. Insya Allah masalah kulit muka kawan-kawan akan dapat di atasi.

#supermomshakleestory
#myvivixstory
#vivixse



Kalau anda berasa sekitar Subang,Selangor dan USJ anda boleh dapatkan produk Shaklee Shaklee terbaik untuk anda ni secara COD dan saya akan konsult anda secara direct.

Saya adalah Pengedar Shaklee Subang dan USJ, jika anda berada jauh dari kawasan ini saya  menggunakan perkhidmatan poslaju selalu pos pagi ni esok dah sampai.

untuk Pertanyaan,Tempahan dan Temujanji
Call/ Whatsapp 013-619 2597
Email : sitisuhaidaismail@yahoo.com
FB : Siti Suhaida Ismail

 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE