27 TAHUN MENDERITA PSORIASIS : APAKAH CARA UNTUK MENGAWALNYA.

 Assalamualaikum, hari ni dikda nak beekongsi kisah tentang seorang wanita yang telah korang pernah dengar menderita 27 tahun dengan penyakit "Psoriasis".



APA ITU PSORIASIS ?

Pernah dengar tak? Memang penyakit ini sangat sedikit peratus bilangan nya. Bagi mereka yang menanggungnya, mereka akan rasa sangat stress dan mempunyai perasaan malu untuk berhadapan dengan orang kerana mereka merasakan bahawa badan mereka seperti 'Monster'. Kenapa Moster?



Badan penuh dengan merah-merah, dan kulit jadi berkuping dan cepat naik seluruh badann, cuma tapak tangan dan kaki sahaja yang tidal ada kemerahan kerana bahagia tersebut ( kulit yang tebal).

SIAPA YANG BERKEMUNGKINAN MENDAPAT PSORIASIS?

Psoriasis merupakan sejenis penyakit inflamasi atau keradangan kulit yang kronik, tidak berjangkit dan  tidak mendatangkan bahaya. Antara penyakit kulit yang kerap ditemui melibatkan 2.5 peratus daripada penduduk dunia.

Lebih kerap berlaku kepada kulit mereka yang berkulit putih dan jarang mengenai kaum perempuan.  Penyakit ini bermula dari umur 28 tahun. Di antara 10 hingga 15 peratus kejadian baru-baru ini yang melibatkan kanak-kanak bawah 10 tahun.



Penyakit ini adalah mungkin daripada faktor keturunan dan genetik, stress atau tekanan dan jangkitan kuman serta sesetengah ubat seperti beta blockers dan ubat malaria boleh menyebabkan penyakit ini bertambah teruk.

PSORIASIS DIKENALI SEBAGAI PENYAKIT AUTO-IMUN

Penyakit ini juga dikenali sebagai penyakit auto-imun yang berlaku apabila sistem pertahanan badan terlalu sensitif dan menyerang tuan empunya badan.


Bahaya kan?

Sepatutnya sistem imun  melindungi badan, tetapi penyakit auto-imun ini terbalik, dilawannya balik badan kita. Biasanya penyakit auto-imun ini akan diberikan steroid untul mengawalnya. Tetapi penggunaan steroid yang berlebihan akan menyebabkan kerosakan buah pinggang dan tidak dapat hamil.


Untuk kulit yang normal, kebiasaannya ia mengambil masa 28-30 hari untuk  penghasilan kulit baru, dalam tempoh yang sama juga sel kulit akan tertanggal sendiri untuk memberi ruang kepada kulit yang baru.

PSORIASIS KULIT BERSISIK

Bila tubuh kita mempunyai Psoriasis, sistem imun akan menjadi terlebih aktif dan meransang radang kulit. Sepatunya sel yang mengambil masa 30 hari, tetapi bagi Psoriasis sel kulit baru mengambil masa hanya dalam 3 atau 4 hari sahaja.

Masalahnya walaupun sel kulit baru dah terbentuk tetapi sel kulit lama tetap menunggu masa 28-30 hari untuk tertanggal. Sebab itu kulit menjadi berlapis dan bersisik. Bila semakin teruk ia akan menyebabkan radang kulit dan timbul rasa gatal dan merah.





APAKAH PERBEZAAN ANTARA PSORIASIS DAN ECZEMA




Bagi mereka yang mempunyai penyakit Psoriasis dan Eczema,saya sarankan ambil rawatan dengan megambil suplemen bukan steroid.


CADANGAN UNTUK PSORIASIS


Penyakit Psoriasis memang tiada ubatnya tetapi anda boleh ikhtiar untuk pulih dengan tidak bergantung pada ubat sahaja. Insya Allah, dengan vitamin dari Shaklee dapat mengawal dan merawat dari dalam.

Ini antara bukti pesakit Psoriasis yang kembali pulih dan sakitnya berkurangan dengan mengamalkan Set Psoriasis Shaklee.

TESTIMONI SET PSORIASIS SHAKLEE





Info lanjut boleh hubungi Dikda di 013-6192597 atau klik Nak Order



SHAKLEE Independent Distributor
Suhaida (ID 1226869)
No Tel: 013-6192597
Email: sitisuhaidaismail@yahoo.com
COD area: Usj, Taipan,Sunway Pyramid, Taman Medan dan sekitarnya.
COD boleh dipertimbangkan: Shah Alam, Subang Jaya, Putrajaya dan Puchong.




Comments

  1. Allah sedihnya tgk...moga mereka yg ada sakit ni sembuh ikhtiar vivix

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE