8 PANDUAN MENYUSU BAYI YANG IBU MUDA HARUS TAHU

Menjadi ibu pada usia muda amat lah gembira kan. Saat menyusukan baby adalah satu pengalaman yang terindah yang akan menjadi satu kenangan manis dalam diri seseorang ibu.


Terdapat panduan yang boleh diamalkan untuk memastikan anda berjaya menyusukan bayi sehingga berumur 2 tahun. Amalkan panduan ini supaya ank kita dapat menikmati susu ibu yang semestinya yang terbaik.

1. KEKERAPAN
Susukan si kecil setiap tiga jam pada waktu siang. Jika bayi anda tidur lebih dari 3 jam, kejutlah supaya dia bangun dan menyusu.
Pada waktu malam pula, perlu menyusu setiap 4 atau 5 jam sekali. Anda harus percaya pada konsep belakan dan permintaan.

2. PETUNJUK
Apadabila bayi disusukan , payudara akan berusaha menghasilkan lebih banyak susu. Jangan jadikan payudara penuh sebagai petunjuk untuk menyusukan bayi. Susukan bayi ikut kekerapan yang betul.


3.MINUM
Anda harus minum banyak air sepanjang tempoh penyusuan untuk meransang pengeluaran lebih banyak susu. Minum dua hingga tiga liter sehari.

4. DISIPLIN
Jangan ponteng sesi pemerahan susu. Pam susu ikut masa yang telah anda jadualkan.

5. TEMPOH
Biarkan si manja menyusu sehingga si manja berasa puas dan kenyang.
Jangan pindahkan dia dari satu payudara ke payudara yang lain jika dia belum kenyang.
Menyusu lebih lama membuatkan si manja lebih kenyang lama.

6. WAKTU MALAM
Penyusuan pada waktu malam sangat bermanfaat untuk meransang peningkatan susu, Ia merangsang hormon prolaktin yang berperanan menghasilkan lebih banyak susu.

7. BELAIAN
Belai si manja anda sewaktu dia menyusu untuk meransang lebih banyak susu. Membayangkan si manja menyusu pada payudara anda boleh meransang pengeluran susu.

8. URUT
Teknik urutan yang betul dapat membantu susu mengalir lebih lancar. Urut juga boleh mengelakkan bengkak susu atau sakit puting.Selain urut, tuam payudara mengguankan tuala yang dibasahkan dengan air suam.

9. PEMAKANAN YANG BERKHASIAT
Penting bagi si ibu menjaga pemakanan sewaktu tempoh menyusu bayi anda kerana apa yang anda makan akan memberi kesan kepada perut si manja. Pasti anda cukup segala vitamin dan mineral serta protein untuk membekalkan susu yang berkhasiat.

Jum kita ikuti kisah penyusuan si ibu dengan mengamalkan Set Penyusuan Shaklee.

TESTIMONI 53 : SALWA ISHAK

Set Menyusu Shaklee Penyebabnya...

Alhamdulillah.. dengan izin Allah, set menyusu Shaklee bantu melancarkan perjalanan penyusuan saya bersama anak2..
.

Mula kenal Shaklee ketika anak pertama berumur 6 bulan.. saya google, cari vitamin untuk ibu menyusu.. niat saya untuk dapatkan lebih nutrien dlm badan sbb saya tau saya menyusukan anak perlukan berganda2 nutrien. Nutrien untuk diri saya serta anak yg saya susukan..
.

Saya cari vitamin bukan untuk tambah susu yea.. alhamdulillah dengan mengamalkan konsep penyusuan iaitu supply vs demand, bekalan susu anak mencukupi..
.

Tapi apabila saya consume set menyusu Shaklee, perjalanan penyusua  jadi lebih indah.. bekalan susu lebih meriah. Sebabnya.. vitamin yg saya ambil bantu memberikan kesihatan yg baik pada saya. Badan lebih bertenaga, mood lebih happy, xde stress2..
.

Bonus pada saya bila saya consume set menyusu Shaklee nie, perubahan ketara juga pada kulit wajah saya.. walaupun saya consume set menyusu tapi dalam masa sama set menyusu ini juga adalah set kecantikan Shaklee.. unik kan vitamin Shaklee nie..
.

Alhamdulillah dari tahun 2010 sehingga sekarang sedang menyusukan anak ketiga, saya masih consume set menyusu Shaklee.. bila anda konsisten mengamalkannya, manfaat lain juga anda akan rasa..
.

Anda consume set menyusu Shaklee, anda boleh teruskan pengambilannya apabila anda mengandung, berpantang dan menyusukan semula.. kan saya kata unik.. sebab tue saya CINTA produk Shaklee.




CARA UNTUK MENDAPATKAN SET MENYUSU SHAKLEE

Jika berminat untuk mendapatkan Set Menyusu shaklee dengan dikda, anda akan dapat konsult secara PERCUMA. Dikda akan bantu anda untuk menyelesaikan masalah anda dengan set shaklee yang betul.

Info lanjut boleh hubungi Dikda www.wasap.my/60136192597
Nak Order

SHAKLEE Independent Distributor
Suhaida (ID 1226869)
No Tel: 013-6192597
Email: sitisuhaidaismail@yahoo.com
COD area: Usj6, Taipan,Sunway Pyramid, Taman Medan dan sekitarnya.
COD boleh dipertimbangkan: Shah Alam, Subang Jaya, Putrajaya dan Puchong.

DISCLAIMER:
Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.


Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE