PUNCA DAN GEJALA PENYAKIT LUPUS, SUKAR DIKESAN TETAPI ADA PENAWARNYA.

APA ITU PENYAKIT LUPUS?

Systemic Lupus Erythematosus(SLE) atau lupus adalah penyakit radang kronik yang disebabkan penyakit auto imun dan terjadi apabila tisu badan diserang oleh sistem keimuan tubuh.

Selenriti terkenal Selena Gomez bercuti selama setahun untuk merawat penyakit lupus yang dialaminya
Sistem imun adalah sistem dalam badan yang sangat kompleks,direka bagi menentang agen jangkitan seperti bakteria dan bendasing yang masuk ke dalam tubuh. Bagi penyakit lupus, mereka menghasilkan antibodi abnormal dalam darah yang menyasarkan tisu dalam tubuh sendiri.

Radang kulit di bahagia pipi dan muka

PENYAKIT LUPUS SUKAR DIKESAN

Disebabkan antibodi dan sel pengiring radang boleh membabitkan mana-mana tisu dalam badan, lupus berpotensi menjejaskan mana-mana bahagian lain tubuh. Lupus boleh menyebabkan penyakit kulit, paru-paru ,jantung, sendi dan sistem saraf.

Lupus sukar dikesan kerana simptom utamanya sakit   sendi, keletihan, ruam kulit dan demam sama seperti kebanyakan sakit biasa. Keadaan ini menyebabkan pesakit menerima rawatan bagi sakit yang tidak mereka alami.

Radang pada muka yang berbentuk seperti rama-rama
Demam tanpa sebab dan kerap
Sakit -sakit sendi
Disebabkan simptom lupus  adalah seperti kebanyakan sakit biasa, doktor juga tersalah diagnosis dan kesilapan itu menyebabkan pesakit menderita untuk beberapa tahun atau lebih hingga diagnosis tepat dibuat.

Lebih 5 juta penduduk dunia mengalami penyakit lupus ini.Di Malaysia sahaja, lebih 10000 penduduk penghidap penyakit lupus pada usia 15 hingga 44 tahun. Kebanyakan nya adalah wanita.

Mereka biasanya diserang lupus pada usia kesuburan. Bagi wanita, simptom ini mungkin lebih teruk sebelum pusingan haid ,tetapi disalah tafsir dengan stress sebelum period.

Kira2 80peratus daripada pesakit lupus mengalami sakit2 otot dan sendi selain ruam di kulit. Mereka juga merasa lemah dan tidak sihat.-Pada kemuncaknya, pesakit akan mengalami selsema dan mungkin diiringi demam, keletihan dan sakit otot. Menurut pakar gejala yang biasanya akan timbul ialah radang pada sendi dan tangan,kaki  dan juga lutut.



APAKAH PUNCA-PUNCA PENYAKIT SLE?

Sebenarnya sebab dan punca belum lagi diketahui walaupun ad kajian menyatakan ad unsur2 faktor genetik.Faktor genetik meningkatkan kecendeeungan masalah auto imun, rheumatoid arthritis, lupus dan kekacauan imun tiroid.
Sesetengah pakar percaya penyakit lupus dipengaruhi oleh sistem imun yang rendah dan akan lebih buruk apabila pesakit terdedah kepada cahaya matahari.

GEJALA PENYAKIT LUPUS

Ruam merah atau perubahan warna pada muka. Biasanya berbentuk rama-rama pada hidung dan mata.Sendi membengkak dan sakit, demam tanpa sebab,sakit dada ketika tarik nafas, kelenjar menjadi bengkak, keleyihan yang berlebihan, keguguran rambut yang luar biasa, jari tangan atau kaki menjadi pucat, atau beearna ungu kerana kesejukan atau tekanan.

Selain itu, pesakit lupus sangat sensitif pada cahaya matahari, sel darah rendah, menghadali masalah buah pinggang, kemurungan, sukar menumpukan perhatian, atau masalah ingatan.

Mereka juga mungkin mengalami masalah ulser mulut, sawan tanpa sebab, menghadapi masalah mental dan kerap gugur.

PANDUAN UNTUK PESAKIT LUPUS

Diet
Senaman
Elak stress
Memakai pelindung kulit
Rawatan doktor
Mengambil suplemen
Pengesanan awal boleh mengelakkan maut

RAWATAN UNTUK PESAKIT LUPUS

Tiada rawatan kekal untuk masalah lupus. Sebaliknya mendapatkan rawatan bagi mengurangkan simptom dan melindungi organ yang merosot fungsinya disebabkan radang atau tahap aktiviti auto imun dalam tubuh. Ubat-ubatan yang diberi biasanya bergantung pada simptom dan organ yang terjejas. 

Namun, bagi pesakit lupus, sebagai rawatan alternatif boleh mengambil vivix.


  • Vivix merupakan suplemen terbaik buat pesakit SLE
  • Vivix membantu mengurangkan keradangan bagi pesakit SLE
  • Vivix mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi di mana berfungsi untuk merencatkan sel serta DNA tidak sihat
  • Pengambilan vivix secara konsisten mampu membaikpulih kerosakan sel dan DNA badan sekaligus meningkatkan tahap kesihatan secara menyeluruh





VIVIX BANTU PESAKIT SLE UNTUK LEBIH SIHAT










Sepertimana yang kita maklum, SLE ni tiada ubat khusus. Namun, sehabis usaha boleh kita ambik bagi atasinya. Bergantung kepada ubat semata boleh menyebabkan komplikasi lain seperti kerosakan buah pinggang. 





Jika ada di antara kawan2 atau saudara mara anda yang menghadapi masalah seperti ini, boleh ikhtiar dengan Vivix. Sihat itu mahal nilainya.
Jadi, tak salah jika kita berikhtiar.

Boleh hubungi saya di talian +6013-6192597 untuk mendapatkan vitamin dan konsultasi terbaik dari saya.



Your Trusted SID,
Suhaida Ismail
Pengedar Shaklee Selangor

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE