8 TIPS KEMBALI LANGSING SELEPAS BERPANTANG

Setiap ibu yang baru lepas melahirkan anak pasti ingin kembali langsing dan berat maintain seperti waktu awal perkahwinan dulu.



Masing-masing ingin kekal langsing dan cantik untuk suami tercinta. Alangkah bahagianya apabila sudah bergelar ibu namun perasaan bimbang tetap ada untuk kembali langsing selepas bersalin gagal. Jadi,ayuh kita amalkan cara berikut untuk menjadikan impian itu satu kenyataan.

1. SANTAI



Untuk mengembalikan bentuk badan yang langsingmemerlukan waktu. Meskipun nampak mudah namun selepas melalui proses bersalin, para ibu memerlukan waktu yang panjang untuk kembali langsing.

Tubuh anda melalui fasa perubahan yang besar selama 9 bulan iaitu ketika hamil, jadi jangan terlalu memaksa badan untuk langsing dalam tempoh yang singkat.

2. MENYUSU

Semua sedia maklum menyusu bayi dapat menghilangkan lebih banyak berat badan. Anda akan membakar kalori sehingga 500 kalori lebih setiap hari.

3. BERGERAK



Pastikan anda mendapat khidmat nasihat dengan doktor bila anda mula berolahraga selepas bersalin. Jika boleh, berjalan lah sedikit selepas bersalin. Ambik masa dalam 30minit untuk bawa bayi berjalan jalan  sekurang kurangnya 3 kali seminggu.

4. MAKAN SEDIKIT TETAPI KERAP 


Jika anda menunggu waktu lapar untuk makan, mungkin anda akan makan dalan kuantiti banyak dan tidak menyedari anda terlebih banyak kalori bila makan. Hindari makan terlalu banyak dan jagalah metabolisme dengan stail dan makanbantara 5-6 sajian kecik setiap hari.

 5. KUDAPAN SIHAT



Gantikan kudapan manis yang sering anda ambik dengan buah buahan atau salad. Bersihkan almari serta peti sejuk abda daripada kudapan manis dan tinggi lemak dan rendah serat seperti kerepek dan ais krim

6. BANYAKKAN SERAT


Tetap kenyang lebih lama dengan makan makanan yang tinggi serat. Makan lah makanan yang berserat larut seperti bijirin, buah buahan segar dan sayur sayuran. Pilih roti, gandum dan nasi daripada beras merah.

7. MINUM BANYAK AIR



Air sama fungsinya dengan minyak yang dapat melancarkan fungsi organ di dalam tubuh. Patikan tubuh sentiasa dipenuhi dengan keperluan cairan kerana ia amat penting untuk menurunkan berat badan,membantu pencernaan dan membantu  mengurangkan nafsu makan anda.

8. AMBIK PROTEIN



Gantikan daging berlemak dengan ayam atau ikan. Ikan salmon contohnya merupakan sumber omega 3 yang terbukti dapat mengurangi  pengurangan dan membantu mengurangkan berat badan.  Boleh juga ambik protein soya ESP, iaitu protein dari tumbuhan.



BUASIR KETIKA HAMIL SEMBUH & JAUNDICE CEPAT TURUN DENGAN SET BERPANTANG SHAKLEE
.


Assalammualaikum Saya Farah Qurratun Aini ibu kepada 2 orang cahaya mata. Saya ingin berkongsi kisah Shaklee Effect saya selepas menggunakan set berpantang Shaklee yang sangat awesome tu.
.


Kisahnya saya mengalami sembelit ketika berpantangkan anak sulung pada tahun 2014. Ketika itu disebabkan tiada pengalaman saya lambat mengambil ostematrik. Kesan nya ketika hendak membuang najis sudah menjadi keras. Disebabkan itu saya mengalami pendarahan dan ada sedikit buasir. Namun begitu selepas berpantang saya tidak berusaha untuk menghilangkan buasir tersebut kerana saya tidak lagi mengalami sembelit dan tidak berasa sakit.
.

Namun begitu, disebabkan tidak mengambil kisah tentang masalah buasir tersebut, saya sekali lagi mengalami sembelit yang teruk ketika mengandungkan anak yang ke-2. Bila sembelit maka bausir pun muncul. Apa yang saya perasan , pengambilan coklat yang banyak ketika hamil menjadi penyebab saya sembelit. Bila dah sakit, bengkak dan berdarah saya terus mengambil Ostematrix, Omega Guard dan Garlic Complex. Alhamdulilah buat sementara waktu buasir tersebut tidak lagi sakit dan bengkak. Namun ketika usia kandungan 7 bulan ,saya merasakan buasir saya makin terkeluar disebabkan faktor bayi  makin membesar dan menekan usus kita.
.

Apabila saya melalui proses bersalin normal, masalah buasir saya sampai ke tahap yang teruk. Menurut kata nurse yang datang melawat buasir saya dah keluar menjadi bentuk kelopak bunga ros dan saya dapat merasakan buasir tersebut bengkak. Doktor juga mengesyorkan saya melakukan pembedahan ikat buasir tersebut selepas berpantang. Kesan luka ketika proses bersalin juga membuatkan kesengsaraan yang amat sangat. Saya tidak boleh duduk dan jika berusaha untuk duduk pon saya perlu sengetkan punggung namun tidak lebih dari 15 minit. Menyusukan bayi juga saya terpaksa menyusukan secara baring.. Lagi bertambah sengsara apabila saya dan bayi di tahan wad semula kerana bacaan kuning bayi pada hari ke-3 13.7mg/dL. Keadaan diri yang begitu dan perlu menyusukan bayi sekerap yang boleh untuk menurunkan bacaan kuning membuatkan saya rasa sangat tertekan namun saya tabahkan jua hati. Fahamlah kan katil hospital macam mana..tinggi dan keras.
.



Alhamdulilah, asbab saya mengambil set berpantang Shaklee, esoknya hari ke-4 bacaan kuning bayi menurun dan petang itu saya boleh discaj dari wad. Bila balik rumah , saya pulun lagi beri susu sekerapnya kepada bayi dan malam tu saya mula mengambil Vivix. Alhamdulilah hari ke-5 bacaan kuning 12.2mg/dL dan hari ke7 bacaan kuning 9.5mg/dL dan doctor terus discaj anak saya dari kuning. Namun kami tetap membawa anak cek kuning sehingga hari ke-10 dan bacaan akhir kuning nya ialah 7.0mg/dL. Sepenuhnya anak saya sembuh dari jaundice
.

Selain itu, susu badan juga lebih meriah berbanding ketika berpantang anak sulung dan paling menakjubkan setelah 2 minggu konsisten ESP, Vita C, B-Complex, Ostematriks, Omega Guard, Garlic, Lecithin, dan Vivix , buasir saya semakin mengecut dan jahitan saya juga semakin sembuh. Saya dah boleh bergerak laju tanpa memikirkan luka jahitan dan saya tidak langsung berasa ngilu dibahagian jahitan. Saya tidak langsung alami sembelit walaupon saya mengambil minuman coklat. Yang paling saya teruja selepas berpantang buasir saya langsung tiada..nurse yang buat checkup ketika genap sebulan selepas bersalin juga terkejut melihat buasir yang teruk dahulu semakin sembuh dan Alhamdulilah saya yakin buasir saya sudah tiada dan tak perlu lagi melakukan pembedahan ikat buasir. Dan bonus nya, berat badan saya juga hanya tinggal 50Kg sahaja berbanding masa buat buku pink ketika usia kandungan 8minggu berat saya 55Kg dan pagi sebelum bersalin berat akhir saya 63Kg. Jumlah berat saya turun dengan Set Berpantang Shaklee ini ialah 13kg. 



Alhamdulilah.. Itulah Shaklee Effect saya. Dan saya amat mengesyorkan ibu-ibu diluar sana yang mencari Set Berpantang pilih lah set berpantang Shaklee kerana ia sangatlah value for money!!
SET BERPANTANG SHAKLEE LAIN DARIPADA YANG LAIN..

Ramai ibu-ibu yang bakal melahirkan anak tahun ni. Bestnya. Alhamdulillah, tahniah!

Ibu2 dah ready ke SET BERPANTANG? Kalau belum, Shaklee ada khas supplement berpantang untuk ibu2 semua.




Tak kira la bersalin normal ke, csect ke, boleh consume. Berpantang dengan Shaklee ni best sebab lebih kepada berpantang secara moden.

Ada 5 supplement antaranya :

Vitalea (Multivitamin)
➡ Mengandungi zat besi dan pembentukan sel darah merah. (Banyak hilang darah semasa bersalin)

B Complex
➡ Menstabilkan hormon dalam badan, memberi tenaga dan emosi lebih seimbang. Elak stress. Elak meroyan.

Vitamin C
➡ Mempercepatkan penyembuhan luka bersalin
➡ Memperbaiki tisu sel yang rosak semasa bersalin

ESP (Protein)
➡ Milkbooster
➡ Memberi tenaga
➡ Mencantikkan kulit ibu dan anak (berseri2 muka ibu bersalin)

OsteMatrix (Kalsium)
➡ Membekalkan kalsium
➡ Mengatasi masalah sembelit ibu berpantang. (Selalu terjadi lepas bersalin masalah sembelit untuk ibu berpantang)


Ibu sihat, emosi stabil, milk production pun meriah, berat badan turun. Sangat berbeza SET BERPANTANG MODEN SHAKLEE berbanding set berpantang yang lain. 😀

Berdasarkan pengalaman berpantang dengan Shaklee untuk 2 orang anak, 5 ⛤⛤⛤⛤⛤ untuk set ini. Bertenaga, susu meriah, luka cepat baik.

Ok ibu2 yang nak standby SET BERPANTANG siap2 boleh Whatsapp saya. Free consultation and tips untuk ibu2. Yang penting FREE DELIVERY untuk anda semua.


BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN SET POSNATAL SHAKLEE INI?

Jika anda ingin mendapatkan Set  ini, anda boleh terus menghubungi saya seperti di bawah:

Whatsapp / Sms / call: 013-6192597
Facebook: Siti Suhaida Ismail
Istagram: dikda_shakleesubangjaya


Saya juga melakukan COD di sekitar Subang Jaya(hari bekerja iaitu Isnin-Khamis), dan di sekitar Sentul setiap hari. Saya juga menggunakan perkhidmatan poslaju secepat mungkin keseluruh Malaysia.

Anda juga boleh terus order secara online di website Shaklee dengan hanya klik gambar Order Now seperti gambar di bawah ini:


Sekian Terima Kasih. Saya doakan anda sentiasa sihat kerana sihat itu nikmat.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE