HUKUM BERPUASA BAGI IBU HAMIL DAN TIPS CERGAS DAN BERTENAGA SEMASA BERPUASA WALAUPUN KETIKA SARAT HAMIL DAN MENYUSUKAN ANAK




Wanita Hamil dan Menyusui

Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata tentang wanita yang menyusui, hukumnya adalah seperti wanita hamil dalam segala urusannya seperti dalam penjelasan yang telah lalu. (Syarhul ‘Umdah, 1/252)

Wanita hamil atau menyusui mendapat keringanan untuk tidak berpuasa, sebagaimana terdapat dalam riwayat Anas bin Malik Al-Ka’bi radiyallahu'anhu:

Datang kepada kami kuda Rasulullah Shallallahu'alaihiwasalam lalu aku dapati beliau sedang makan siang, lalu beliau mengatakan, “Mendekatlah kemudian makanlah!”

Saya katakan, “Sesungguhnya aku berpuasa.”

Beliau berkata lagi:

أُدْنُ أُحَدِّثُكَ عَنِ الصَّوْمِ –أَوْ الصِّيَامِ-، إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَضَعَ عَنِ الْمُسَافِرِ شَطْرَ الصَّلاَةِ وَعَنِ الْحَامِلِ وَالمُرْضِعِ شَطْرَ الصَّوْمِ

“Mendekatlah, aku beri tahu kamu tentang puasa, sesungguhnya Allah meletakkan dari seorang musafir setengah shalat serta meletakkan puasa dari wanita yang hamil dan menyusui….” (HR. Abu Dawud no. 2408. Asy-Syaikh al-Albani rahimahullah mengatakan hasan sahih dan diriwayatkan pula oleh at-Tirmidzi no. 715, an-Nasai no. 2273, serta Ibnu Majah no. 1667)

Apa yang mesti dilakukan oleh wanita yang meninggalkan puasa karena hamil atau menyusui?




Para ulama berbeda pendapat dalam masalah ini. Di antara pendapat yang ada:

1. Tidak wajib mengqadha dan tidak membayar fidyah. Ini adalah pendapat Ibnu Hazm (al-Muhalla, 6/262). Secara ringkas, alasan beliau adalah tidak adanya dalil yang mewajibkan mengqadha atau membayar fidyah.

2. Wajib membayar fidyah dan qadha jika ia meninggalkan puasa karena khawatir terhadap anak atau janinnya, dan meng-qadha saja ketika khawatir atas dirinya sendiri.

Ini adalah pendapat al-Imam Ahmad yang masyhur (Fatawal Mar’ah, 1335). Alasan bagi yang mengkhawatirkan dirinya, karena ia serupa dengan orang yang sakit atau seperti orang yang khawatir akan mengalami sakit.

Adapun yang khawatir atas janinnya, ia juga wajib membayar fidyah sebab ia berbuka karena khawatir atas orang lain. Ini lebih berat dari yang berbuka karena khawatir atas dirinya sendiri. Maka diberatkan gantinya dengan diwajibkan juga membayar fidyah.

Alasan lainnya adalah hadits Anas bin Malik al-Ka’bi radiyallahu'anhu yang lalu dan tidak ada (keterangan dalam hadits itu) kecuali digugurkannya pelaksanaan puasa pada waktunya, bukan digugurkan qadhanya karena dalam hadits itu disebut musafir dan musafir diletakkan darinya pelaksanaan pada waktunya saja (bukan qadhanya). Juga karena dia berharap adanya kemampuan untuk mengqadha, maka hukumnya seperti orang yang sakit. (Syarhul Umdah, 1/249]

3. Kewajibannya hanya mengqadha. Ini adalah pendapat al-Auza’i , ats-Tsauri, al-Hasan, Abu Hanifah, dan lainnya (al-Muhalla, 6/263, Jami’ Ahkamin Nisa’, 2/395). Dalilnya adalah hadits Anas bin Malik radiyallahu'anhu juga.

4. Kewajiban mereka hanya membayar fidyah, tidak mengqadha. Ini adalah pendapat Abdullah Ibnu ‘Umar, Ibnu ‘Abbas radiyallahu'anhum, Qatadah rahimahullah, dan yang lainnya.




Assalamulaikum dan salam sejahtera.

Nama saya ialah Najihah Abdul Mutalib, seorang ibu bekerjaya dan mempunyai 6 orang anak termasuk sepasang kembar. Perkenalan saya dengan Shaklee bermula sejak sebelum saya hamil anak ke-5 iaitu kira-kira lebih lima tahun yang lalu. Alhamdulillah setelah 5 tahun saya mengamalkan suplimen dan produk Shaklee yang lain, banyak kesan yang telah saya serta keluarga rasai sejak dulu hingga kini.
.

Alhamdulillah, kali ini saya dengan berbesar hatinya ingin berkongsi dengan anda semua satu lagi #shakleeeffect yang saya sendiri alami terutamanya ketika hamil atau ketika tempoh penyusuan anak. Saya percaya ramai di kalangan ibu-ibu hamil dan menyusui anak sering menghadapi masalah keletihan atau kurang cergas dan kurang bermaya terutamanya jika kita berpuasa wajib mahupun sunat. Dulu saya juga sering mengalami masalah ini. Keletihan melampau atau kurang bermaya dan kadang-kadang boleh membawa kepada pedih ulu hati serta muntah-muntah kerana berpuasa ketika sarat hamil mahupun ketika tempoh menyusukan anak.
.


Walaupun adanya rukhsah atau keringanan tertentu yang diberikan kepada kaum ibu terutamanya ibu hamil (untuk berbuka puasa), namun kita pun pastinya tidak suka untuk berbuka puasa begitu sahaja tanpa ada rasa tanggungjawab untuk berikhtiar menyelesaikan masalah yang kita hadapi itu. Kekadang, bila situasi ini berlaku, saya jadi tidak bersemangat untuk melaksanakan sebarang jenis tugasan yang diberi, asyik nak tidur je kerjanya. Dah tu, bila rasa letih dan anak-anak kecil pula datang mengganggu, dan mulalah selepas itu rasa macam nak marah, stress dan seumpamanya.
.

Alhamdulilah, selepas saya mengambil Set Mighty Three Gems Shaklee, saya perasan bahawa masalah yang saya hadapi itu tiada lagi. Saya tidak lagi berasa lemah longlai, sakit kepala dan sakit ulu hati selepas saya mengambil ESP Protin Soya Shaklee, Meal Shakes dan Perfomance Drink. Kebiasaannya, saya mengambil set vitamin ini ketika bersahur dan juga waktu berbuka puasa. Malahan, sebenarnya set ini bukan sahaja bagus diambil oleh ibu hamil atau menyusu tetapi juga boleh diamalkan oleh kanak-kanak, warga emas dan semua golongan masyarakat.
.


ESP Shaklee berfungsi untuk mengembalikan tenaga kita yang telah hilang dan mengekalkan rasa kenyang itu untuk satu tempoh yang agak panjang. Selain itu, ESP dapat mengurangkan rasa lapar dan ia juga amat kaya dengan 9 Asid Amino lengkap yang amat diperlukan oleh tubuh. Gabungan antara ESP dan Meal Shakes amat membantu memberikan rasa kenyang yang lama dan berpanjangan kepada tubuh kita. Sementara pengambila Performance Drink pula amat membantu mengekalkan cecair yang diperlukan oleh tubuh dan secara tak langsung dapat mengurangkan rasa dahaga yang melampau.
.

Sebenarnya Set Mighty Three Gems ni amatlah sesuai diamalkan oleh semua peringkat umur dan bukan hanya ketika berpuasa sahaja. Saya sendiri sampai sekarang masih minum vitamin-vitamin ini untuk memberi tenaga yang banyak digunakan sehari hari. Tambahan pula saya ni mempunyai 6 orang anak yang masih kecil dan bekerja pula, sudah semestinya tubuh badan akan merasa letih jika tidak dijaga sebaiknya. Saya juga memberi anak-anak minum vitamin-vitamin ini terutamanya ketika bersahur kerana ia amat membantu mengurangkan rasa letih anak-anak dan dapat membantu mereka meneruskan puasa hingga selesai.
.

Kini, minumam pemberi tenaga ini terutamanya ESP telah menjadi minuman kegemaran kami seisi keluarga. Saya amat bersyukur dan berterima kasih kepada Allah kerana membuka hati saya untuk mencuba vitamin Shaklee. Kepada anda yang mempunyai masalah letih-letih badan, lemah dan tidak bermaya sama ada ketika hamil atau tidak, menyusukan atau tidak, atau semua golongan sekalipun bolehlah mencuba ESP, Meal Shakes dan Performance Drink Shaklee ini. InsyaAllah pasti ia dapat menyelesaikan masalah anda dan yang penting sekali SHAKLEE adalah SELAMAT, BERKESAN dan MESRA ALAM.






BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN SET 3 BERADIK INI?

Jika anda ingin mendapatkan Set  ini, anda boleh terus menghubungi saya seperti di bawah:

Whatsapp / Sms / call: 013-6192597
Facebook: Siti Suhaida Ismail
Istagram: dikda_shakleesubangjaya

Saya juga melakukan COD di sekitar Subang Jaya(hari bekerja iaitu Isnin-Khamis), dan di sekitar Sentul setiap hari. Saya juga menggunakan perkhidmatan poslaju secepat mungkin keseluruh Malaysia.

Anda juga boleh terus order secara online di website Shaklee dengan hanya klik gambar Order Now seperti gambar di bawah ini:


Sekian Terima Kasih. Saya doakan anda sentiasa sihat kerana sihat itu nikmat.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE