5 tips Untuk Ibu Hamil Menghadapi Banjir



✅Ibu hamil yang menanti saat bersalin, sediakan dan simpan kelengkapan bersalin dan barang-barang untuk anak yang bakal lahir di tempat yang mudah dicapai. lebih baik jika tempat tinggal semasa banjir berada berdekatan dengan hospital atau di luar kawasan banjir, sama ada di rumah saudara, hotel dan seumpamanya, senang untuk pergi hospital pada saat memerlukan.

✅Pastikan dokumen-dokumen penting seperti mykad, buku antenatal( buku pink) , sijil nikah, dan lain-lain dokumen penting dibawa bersama untuk kegunaan dan rujukan semasa bersalin. Dapatkan nombor telefon bagi klinik, hospital dan orang yang boleh dihubungi ketika berlaku kecemasan. Bagi ibu hamil yang belum lagi dekat dengan tempoh untuk bersalin, kenal pasti tempat tinggal, pusat pemindahan atau rumah saudara yang selamat dan sehampir mungkin dengan bantuan jika berlaku kecemasan.

✅Jangkitan penyakit bawaan air adalah suatu kebiasaan semasa dan selepas musim banjir. Air banjir mengandungi banyak jenis kuman (virus, bakteria,kulat  dan parasit ) akibat bercampur dengan air kotor dan air kumbahan. Kehamilan sendiri meningkatkan risiko ibu hamil mendapat penyakit bawaan air seperti taun, kencing tikus dan seumpama dengannya. Dapatkan rawatan segera jika berasa tidak sihat.

✅Lindungi diri dari kecederaan. Kadang-kadang air banjir terdapat kaca, kayu, serpihan barangan tajam. Berhati-hati jika perlu meredah banjir. Gunakan kayu atau apa-apa objek jika anda ingin mengalihkan sebarang halangan di sekitar kawasan rumah bagi mengelakkan serpihan tajam dan ancaman binatang berbisa.

✅Air banjir atau air bertakung menggalakkan pembiakan nyamuk, sekaligus boleh menyebabkan wabak denggi. Jangkitan denggi pada wanita hamil jika tidak dikenalpasti dengan segera dan dirawat boleh menyebabkan kesihatan ibu menjadi merundum dan boleh membawa maut. Jika ibu hamil demam, segera berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Banjir boleh jadi berbahaya kepada ibu hamil, sentiasa berhati-hati ❗️

Www.facebook.com/drmuhammadizzat

Musim hujan ni memang kena berjaga-jaga, kesihatan pun kena jaga. Akak nak tanya ni Pernah tak anak2 atau ahli keluarga kita sering berulang-ulang penyakit yang sama? Seringkali mendapat sakit?
Itu maknanya perlu kuatkan sistem imun tu..kuatkan pertahan daya tahan badan...

Setiap hari, tubuh sering terdedah kepada serangan bakteria, kuman dan virus berbahaya yang mengancam sistem imun kita.
Nutrisi yang baik penting dalam menentukan kekuatan sistem imun. Shaklee menawarkan suplemen untuk menguatkan sistem imun anda dan perlindungan lebih baik untuk satu keluarga..



Cadangan (IMMUNE BOOSTER SET)

NUTRIFERON- Meningkatkan pengeluaran interferon semulajadi tubuh badan anda yang merupakan pengatif kritikal sistem imun. 

VITA-C PLUS -Membantu dalam meyalurkan vitamin C berterusan. Membantu menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.

ZINK COMPLEX-Membantu dalam memetabolismekan karbohidrat, lemak dan protein. Ia juga menyediakan kalsium untuk memelihara kesihatan. 

GARLIC -Bawang putih secara tradisinya digunakan untuk melegakan batuk, selsema dan membantu peredaran darah yanb baik.

Yang mesti kena ada setiap rumah adalah #nutriferon dan #vita-C Plus.
Penting tau menjaga/memiliki sistem imun yang tinggi sebab kita memerlukan ketahanan daya tubuh yang kuat untuk melawan segala bakteria, kuman dan virus yang bahaya dimana generasi sekarang semakin terdedah kepada gaya hidup yang tak sihat contohnya pencemaran alam, kurang aktiviti sihat, pemakanan tidak seimbang, gaya hidup yang kurang aktif.
Itu semua hendaklah dijaga dan di ambil peduli untuk memberikan kesihatan yang berpanjangan kepada kita sekeluarga..

Anda sihat anda gembira
Kempen kesedaran pentingya vitamin tambahan
Nak vitamin cari Suehaida ea


Pengedar Shaklee Aktif,
Suehaidaismail
013-6192597
Id: 1226869


Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE