WANITA INI DISAHKAN BEBAS DARI KANSER PAYUDARA DALAM MASA 3 MINGGU MENGEJUTKAN DOKTOR

KESEDARAN KANSER PAYUDARA.


IA BUKAN DEATH SENTENCE!

1.
"Semasa saya menyusu anak, saya perasan ada ketulan di payudara saya. Saya beritahu suami. Suami suruh saya segera berjumpa dengan doktor. Sample saya diambil dan saya disahkan kanser payudara. Masa mula-mula dengar tu, saya rasa nak mati. Saya rasa gelap dunia ni. Saya fikirkan apa jadi pada saya jika suami tinggalkan saya kerana kekurangan saya"

2.
"Saya perasan ketulan pada payudara saya lama juga. Tapi lama kelamaan ia membesar. Tapi saya diamkan lagi. Saya takut. Cuma, bila ia membesar dan mula pecah, saya terus ke hospital dan didiagnos kanser payudara. Mujur ia tidak merebak lagi"

3.
"Saya memang perasan ada ketulan di ketiak saya, cuma saya ignore sahaja sebab bagi saya ia ketulan biasa. Ada rakan sekerja saya yang mengalami ketulan dan sample mereka diambil, tidak pula dikatakan kanser. Sampailah satu hari saya tergerak hati untuk buat pemeriksaan dan saya tak sangka ia adalah kanser."

Berikut merupakan kisah kanser survivor yang saya dengar semasa ceramah kesedaran tentang kanser payudara.

Dari penampilan mereka, anda TIDAK akan sangka mereka merupakan pesakit kanser kerana mereka kelihatan normal seperti kita, malahan bila diberitahu umur mereka, saya terpempan. Mereka kelihatan sungguh muda!.



APA ITU KANSER PAYUDARA?

Kanser payudara merupakan pembunuh utama kaum wanita di Malaysia dengan ratio 1 dari 19 wanita (2007-2011) akan menghidap kanser payudara.

1) Ia merupakan ketumbuhan yang berlaku dipayudara ATAU dikelenjar ketiak.

2) Kalau nak tahu, ia BOLEH merebak ke organ lain MELALUI sistem limfa atau salur darah.
Ia memang memudaratkan malahan boleh membawa maut.

3) Tapi anda kena tahu 70%-80% ketulan di payudara itu bukan kanser tetapi tidak semestinya ketulan yang ada itu bukan kanser.

4) Kanser payudara kebiasaannya melibatkan wanita lebih dari 40tahun keatas dan lebih kepada wanita Cina diikuti India dan seterusnya Melayu.



Setiap penyakit ada faktor risikonya dan tidak semua pesakit pula mempunyai faktor risiko yang sama. Antara faktor risiko bagi Kanser Payudara adalah:

• Mendapat haid pertama sebelum 12 tahun
• Putus haid selepas 55 tahun.
• Tidak pernah hamil.
• Hamil anak pertama sewaktu umur lebih dari 30tahun.
• Tidak menyusu badan. (Menyusu badan lebih dari 12bulan boleh mencegah dari kanser payudara)
• Ambil pil perancang atau pil hormon terutama sekali dalam tempoh masa yang lama iaitu lebih dari 10tahun.
• Sejarah keluarga dengan kanser payudara (10-20% dengan sejarah ini).
• Merokok dan mengambil alkohol.

Faktor risiko ini tidak terjadi kepada semua wanita malahan ada yang menyusu bayi lebih dari setahun pun tetap mendapat kanser payudara. Malahan mereka yang tidak punya faktor risiko juga boleh mendapat kanser payudara.

Kerana itu perlu ada kesedaran tentang ini dari awal lagi terutama kepada para wanita di negara kita.

.

Tanda-tanda Kanser Payudara boleh dikesan melalui:
• Benjolan luar biasa dipayudara
• Benjolan diketiak
• Terdapat ulser atau luka diputing
(Bagi ibu yang menyusu bayi, jika tempoh sembuh luka semasa penyusuan bayi adalah agak lewat, sila berjumpa doktor).
• Puting masuk kedalam (Ini bagi kes puting normal yang biasanya tidak masuk kedalam).
• Terdapat lelehan bercampur darah dari puting.
• 'Peau D Orange', keadaan dimana berlaku perubahan tekstur kulit menjadi seperti kulit oren.

Walau ketulan anda kelihatan kecil atau jika pesakit mengadu tentang kebimbangan mereka terhadap ketulan dipayudara semasa pemeriksaan dirumah atau temujanji diklinik.

Sila rujuk dengan doktor. Jangan ambil ringan. Jangan jadi punca kepada kemelaratan dan rebakan kanser mereka.

.

Bagi mengesahkan kanser payudara, kebiasaannya pemeriksaan fizikal bagi mengesan tanda yang saya sebutkan diatas akan dilakukan termasuk melakukan pengambilan sejarah keluarga dan pesakit.

Selain itu, kaedah lain seperti:
• Ultrasound
• Mamogram
• Pengambilan Biopsy (Ambil tisu dari ketulan kelenjar untuk hantar kemakmal melalui FNAC, Trucut Biopsy atau Excision Biopsy).

Kaedah adalah berdasarkan kriteria yang ditetapkan oleh doktor selepas menilai keadaan pesakit dan kesesuaian keadaan.



APA RAWATAN UNTUK KANSER PAYUDARA?

1) Pembedahan
• Konservatif atau widelocal excision dimana ketulan atau sebahagian tisu normal disekeliling payudara dibuang.
• Mastektomi dan Axillary Clearance dimana kesemua payudara terlibat dibuang bersama dengan kelenjar, puting, ketulan kanser, kulit dan juga sebahagian kelenjar ketiak dibuang.
• Reconstructif iaitu pembentukan semula payudara selepas mastektomi.

2) Kemoterapi bagi kes stage ke 2 dan keatas. Kemoterapi mengambil masa sekurang2 6cycle minima.

3) Radioterapi pula dilakukan selepas kemoterapi/pembedahan dan mengambil masa untuk 2minggu-4minggu dan 10-20min persesi. Tujuannya adalah untuk mengelak rebakan kanser.

4) Hormon Terapi dimana pengambilan ubat hormon bagi tempoh masa 5-10 tahun. Bergantung keperluan dan penelitian doktor.

Anda perlu tahu, rawatan yang diberi adalah bergantung kepada;
- TAHAP kanser anda.
- JENIS kanser anda.
- TAHAP KESIHATAN anda.

Tidak semua rawatan diperlukan. Beri doktor nilai anda dahulu.



Kanser payudara ada beberapa stagenya iaitu:

• Stage 1 : Ketumbuhan dipayudara dimana saiz ketulan kurang dari 2cm dan tidak melibatkan kelenjar ketiak.

• Stage 2 : Ketumbuhan dimana saiznya antara 2cm-5cm dan sama ada kelenjar ketiak terlibat atau tidak.

• Stage 3 : Ketumbuhan dengan saiznya lebih dari 5cm dan melibatkan kelenjar ketiak

• Stage 4 : Ketumbuhan tidak kira apa saiz pun dan telah merebak ke organ lain seperti otak, paru-paru, tulang atau hati.


Suka saya kongsikan dengan anda semua kisah benar rakan Shaklee saya Puan Zamzakidah yang mengidap barah payudara.

[DOKTOR SAHKAN KETUMBUHAN DI PAYUDARA HILANG SETELAH 3 MINGGU AMALKAN SUPLEMEN SHAKLEE]
.

Assalamualaikum, Saya Zamzakidah Binti Abdul Hamid ingin berkongsi 1 pengalaman yang tak pernah terjangka oleh fikiran saya pada suatu ketika dulu dan sebagai seorang wanita, sesiapa pun tidak inginkan apa yang pernah saya alami.
.

Pada Julai 2014, ya pada tahun 2014,sudah hampir 3 tahun perkara ini berlalu. Tapi tak pernah saya lupakan dalan lipatan sejarah kehidupan saya apabila saya telah menerima ujian hebat dengan mengalami simptom-simptom pengidap BARAH PAYUDARA. Allahuakhbar ,betapa dunia saya terasa gelap seketika waktu itu.
.

Bermula dengan lelehan cecair yang berwarna  merah kehitaman yang keluar dari ‘nipple’ payudara sebelah kanan adalah permulaan saya menyedari masalah yang saya hadapi. Bukan cecair biasa, tapi berdasarkan dari warna dan bau cecair tersebut confirm DARAH.Pada yang tak boleh bayangkan macam mana rupanya,saya lampirkan sekali untuk anda.Tanpa rasa sakit atau ada bonjolan disekitar payudara, tetiba boleh jadi macam ni. Boleh bayangkan tak perasaan saya masa tu. Memang sangat panik.
.

Keesokkan hari, saya terus mendapatkan pemeriksaan di  hospital yang berhampiran untuk mengenalpasti masalah yang saya hadapi walaupun ada perasaan takut jugak sebenarnya. Hasil daripada pemeriksan dan imbasan ULTRASOUND & MAMMOGRAFI yang dijalankan oleh doktor pakar, terdapat 2 ketul ketumbuhan dikesan berada di ‘LOWER & UPPER OUTER  QUADRANT' di sebelah kanan payudara saya. Doktor terus menetapkan 1 lagi tarikh untuk saya menjalankan ujian BIOPSI  untuk mengambil sampel sebahagian tisu untuk  mengenalpasti jenis ketulan tersebut. Dan hasil ujian  itu, ketulan ketumbuhan pada payudara saya adalah SEL BUKAN DARI KUMPULAN KANSER. Alhamdulillah, tetapi doktor tetap mencadangkan kepada saya untuk menjalankan pembedahan untuk membuang 2 ketul ketumbuhan itu supaya ianya tidak menjadi potensi untuk terjadinya kanser payudara.
.

Atas pandangan dan nasihat sahabat merangkap upline saya, VIVIX adalah satu-satunya alternatif dan usaha saya untuk mengurangkan risiko menghadapi sebarang kemungkinan sebelum hari pembedahan. Dan setelah hampir 3 minggu konsisten mengamalkan Vivix, hari yang mendebarkan telah tiba. 21 Ogos 2014,sebelum ke dewan bedah saya di bawa sekali lagi untuk membuat pemeriksaan imbasan Ultrasound.
.

Allahuakhbar !!! Ketumbuhan yang 2 ketul  tu dah tinggal 1..puas doktor mencari mana hilangnya yang seketul lagi.Confirm tak ada!!! Dan yang tinggal 1 sahaja itu pun saiz nya dah kecil dari saiz asal haritu. (tak tau nak react macam mana..tapi nangis jugak la, sebab Allah permudahkan semuanya untuk saya). Jadi, pembedahan tetap di jalankan juga untuk membuang 1 sahaja ketumbuhan yang masih tinggal. Nasib baik la kan, kalau tak mesti kena tebuk 2 tempat. Alhamdulillah, saya selamat menjalani pembedahan yang tak sampai 1 jam pun operasinya .
.

Inilah Shaklee Story saya untuk tatapan semua. Untuk yang masih ragu-ragu dengan Vivix Si Tonik Ajaib, ini adalah kisah benar saya bersama Vivix. Bagaimana Vivik membantu saya menghadapi saat-saat kemurungan saya untuk seketika. Dan Vivix juga lah yang membuat saya kembali tersenyum gembira. Untuk membantu meningkatkan kesihatan kita secara menyeluruh, Vivix adalah pilihan yang terbaik.

Terima Kasih Vivix Terima Kasih Shaklee. 


                  Promosi vivix November 2017


BAGAIMANA UNTUK DAPATKAN SET VIVIX SHAKLEE INI?

Jika anda ingin mendapatkan Set  ini, anda boleh terus menghubungi saya seperti di bawah:

Whatsapp / Sms / call: 013-6192597(klik sini)
Facebook: Siti Suhaida Ismail
Istagram: dikda_shakleesubangjaya


Saya juga melakukan COD di sekitar Subang Jaya(hari bekerja iaitu Isnin-Khamis), dan di sekitar Sentul setiap hari. Saya juga menggunakan perkhidmatan poslaju secepat mungkin keseluruh Malaysia.

Anda juga boleh terus order secara online di website Shaklee dengan hanya klik gambar Order Now seperti gambar di bawah ini:


Sekian Terima Kasih. Saya doakan anda sentiasa sihat kerana sihat itu nikmat.
 





Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE