BACAAN HB PEMBAWA THALASEMIA JENIS BETA MENINGKAT SEMASA MENGANDUNG ANAK KEDUA

Seperti yang kita sedia maklum, pembawa talasemia ni boleh biasanya diwarisi dari mak atau ayah.

Yang Sue tahu, daripada pengalaman dan cerita mereka yang ada talasemia ni mereka lebih cepat letih dan pitam sebab HB terlalu low.

Sebab tu mereka ni perlu jaga pemakanan dan ambik ubatan atau suplemen yang tinggi dengan zat besi.


APAKAH TALASEMIA?

Talasemia adalah gangguan darah genetik yang diturunkan melalui keluarga. Ia menyebabkan tubuh kurang sihat disebabkan sel-sel darah merah dan hemoglobin kurang. Hemoglobin adalah protein yang kaya dengan zat besi dalam sel-sel darah merah yang membawa oksigen ke semua bahagian badan dan karbon dioksida ke paru-paru untuk exhaled.Talasemia adalah gen gangguan yang paling biasa yang diwarisi di dunia.Terdapat banyak jenis talasemia, semua yang mempunyai gejala yang berbeza beza.Kedua-dua jenis utama ialah:

1) Alpha talasemia: Selalunya mempengaruhi orang Asia Tenggara, Filipina, India atau Cina .

2) Beta talasemia: Lebih biasa di kalangan orang-orang dari negara-negara Mediterranean, Timur Tengah, Asia atau Africa.

BACAAN HB PEMBAWA THALASEMIA JENIS BETA MENINGKAT SEMASA MENGANDUNG ANAK KEDUA
.


Hai semua! Nama saya Olivia Jessica Andrew dari Beaufort Sabah. Mengenali Shaklee sejak tahun 2013 lagi. Kali ni saya kongsikan cerita semasa mengandung anak kedua saya Awon.
.
PENGALAMAN MENGANDUNG ANAK KEDUA LAIN DARI YANG PERTAMA

Bila mengandung anak kedua saya mengalami HB low lebih teruk daripada mengandung anak pertama. Saya terpaksa tukar ubat penambah darah sehingga 3 kali. Sembelit semakin teruk walaupun telah makan Ostematrix.
.

Saya jaga makan dan terpaksa menelan hati ayam walaupun tekak tidak boleh menerima. Saya ambil set lengkap kehamilan juga masa tu kecuali Vitalea Iron Formula sebab tidak yakin sebab saya pembawa talasemia jenis Beta. Bacaan HB semakin teruk sehingga masuk hospital kerana denyutan jantung yang cepat.
.

Akhirnya kerana tidak tahan, saya beranikan diri bertanya kepada doktor tentang vitalea iron formula. Doktor memberi kebenaran. Gembira hati saya.
.
BACAAN HB NAIK SETIAP MINGGU BUAT HATI SAYA GEMBIRA

Walaubagaimanapun, semasa saya mula ambil vitalea iron formula tu pada bulan ke 8; di mana sudah jadi seminggu sebelum bersalin. Bacaan HB saya naik setiap minggu terakhir daripada 9.5 hingga 11.
.

Mengandung anak kedua ni juga saya jarang kejang kaki waktu malam daripada mengandung anak pertama. Mungkin sebab saya makan ostematrix juga.
.

Vitamin set full kehamilan ni boleh ambik semasa berpantang dan sebagai set menyusu juga. Buktinya, anak saya Awon masih menyusu sekarang sudah 3 tahun. Syukur sangat kenal vitamin Shaklee ni.
.
Terima kasih Shaklee!

NAK DAPATKAN SET  SHAKLEE NI?

Cara 1
Beli secara online di laman eSell (klik sini). Set turunkan berat badan Shaklee akan dihantar terus oleh pihak Shaklee (M) selepas pembayaran diterima.

Cara 2
Hubungi saya di talian 013-6192597 , untuk saya bantu anda buat pembelian, pendaftaran ahli untuk lebih penjimatan, dan pertanyaan lanjut. Jujurnya, saya lebih recommend cara no. 2 kerana lebih jimat bila daftar sebagai ahli Shaklee.

CARA 3
Jika anda berada di sekitar Sunway, Shah Alam, Subang, Klang,dan Subang Jaya anda boleh dapatkan produk ini secara COD. untuk Pertanyaan, Tempahan dan Temujanji

Siti Suhaida Ismail
Email: sitisuhaidaismail@yahoo.com
Call/SMS/WhatsApp: 013-6192597
www.wasap.my/60136192597




Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE