Diserang Vertigo Akibat Alami Resdung Kronik Ketahui Tanda dan Cara Merawatinya

DISERANG VERTIGO

Pernah tak bangun pagi tiba-tiba rasa macam bilik berpusing-pusing , nak bangun berdiri pun tak boleh, kepala pening sangat.


 Itu lah yang kakma rasa 7 tahun lepas. Sakit sangat kepala memang selalu pening dan tak boleh berdiri lama , rasa nak baring je.



Lepas buat pemeriksaan klinik kakma dirujuk ke klinik pakar ENT HKL untuk pemeriksaan lanjut , lepas ENT di rujuk ke pakar mata dan last sekali ke pakar saraf sehingga terpaksa buat CT Scan, masa nak buat CT Scan ALLAH je tahu takut sangat macam2 fikir tapi dalam masa berdoa tak putus-putus mohon tak apa yang serius dan 

Alhamdulillah semua normal sehingga doktor sahkan kakma ada masalah Vertigo.

Kakma memang ada masalah resdung sejak sekolah lagi , mungkin sebab resdung yang teruk ia menjadi Vertigo. 

Bila ada resdung memang kadang2 akan selsema teruk sampai telinga pun terkesan sama. Rasa macam pekak je telinga.




Apa itu Vertigo

Vertigo adalah perasaan dimana pemandangan sekeliling seolah-olah berpusing dan bergerak. Anda mungkin merasakan bahawa anda sedang bergerak atau berputar. Sesetengah daripada masalah ini mungkin tidak serius, tetapi ada juga yang boleh mengancam nyawa jika tidak dicegah terutamanya bila ia menyerang ketika sedang memandu ia sangat berbahaya.



Vertigo ni ada 2 jenis iaitu

Vertigo periferi : adalah disebabkan masalah pada bahagian dalam telinga dan juga masalah pada bahagian saraf yang menghantar maklumat ke otak

Vertigo berpusat : adalah masalah pada bahagian otak terutamanya bahagian cerebellum yang mengawal keseimbangan badan.


Tanda-tanda Vertigo
  • Rasa seperti berputar atau bergoyang.
  • Terasa seperti hilang keseimbangan – rasa ini boleh terjadi dan hilang dan juga boleh berlaku beberapa saat, jam atau hari. Anda mungkin rasa lebih teruk apabila menggerakkan kepala, menukar posisi tubuh (berdiri, berbaring) dan apabila bersin atau batuk.
  • Muntah atau loya.
  • Nadi berdegup laju
  • Sakit kepala atau sensitif terhadap bunyi dan cahaya.
  • Pertindihan visual (penglihatan berganda).
  • Menghadapi masalah untuk bercakap atau berasa lemah/bengkak.
  • Kesukaran bernafas dan berpeluh
  • Pendengar terganggu kalau teruk boleh menjadi pekak.
  • Telinga rasa berdengung
  • Langkah Awal Atasi Vertigo
  • Jika anda di serang Vertigo apa perlu anda buat adalah Bertenang, Jika anda tengah berdiri anda perlu duduk atau baring ikut keselesaan anda , tarik nafas dalam dalam dan pejamkan mata.
  • Jika anda rasa nak muntah atau loya jangan tahan lepaskan agar anda berasa lega.
  • Anda perlu lakukan perlahan lahan jangan terus buka mata dan berdiri ia akan membuatkan keadaan anda bertambah teruk, jika berlarutan anda perlu berjumpa doktor dan jangan memandu semasa Vertigo datang menyerang kerana ia akan lebih berbahaya.

Kakma nak kongsikan kisah yang dikongsikan oleh kenalan kakma mengenai suaminya yang diserang Vertigo kerana ada masalah resdung yang kronik.

Kisah di ambil dari page Supermom Shaklee Story. 

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE-7
TESTIMONI 11 : HAZANA BINTI HAMZAH


.
Saya berusia 37 tahun. Ibu kepada 3 orang anak lelaki berusia 10 tahun (kembar) dan 3 tahun. Seorang pengurus rumahtangga dan menjalankan perniagaan online.
.

Bermula dari bulan puasa tahun lepas, saya tiba-tiba mengalami migrain setelah bertahun tak mengalaminya. Tapi kali ni ia agak berbeza.
.

Jika sebelum ni tanda migrain akan memyerang, muncul darkspot pada penglihatan mata. Tapi kali ni muncul corak zigzag berwarna-warni memanjang yang menghalang pandangan mata!
.

Kemudian diikuti sakit kepala berdenyut yang amat sangat, pening kepala berpusing dan mual yang berlarutan selama sehari ke dua hari.
.

Saya tak dapat jangka bila migrain akan menyerang. Ia datang agak kerap dan memang mengganggu urusan harian saya. Saya tak dapat uruskan anak-anak dan rumahtangga serta aktiviti bisnes. Saya sensitif pada bau sabun basuh pinggan, cahaya telefon, tv dan sesetengah makanan seperti keju.
.

Saya cuba konsisten ambil Ostematrix dan BComplex selain dari terpaksa bertahan dengan pil chi kit teck aun, sejenis herba cina dengan paracetamol ketika serangan berlaku. Walaubagaimanapun selang beberapa hari migrain tetap akan muncul semula.
.
Ini berlarutan selama beberapa bulan hingga bermula awal tahun ni, saya mula terfikir untuk mencuba Vivix secara konsiten setiap hari. 
.

Awalnya, bila corak zigzag tu muncul dan kepala mula rasa berdenyut saya terus ambik Vivix dalam kuantiti yang lebih dari biasa. Selang beberapa ketika, corak tersebut dan denyut kepala mula menghilang perlahan-lahan.

Kemudian saya teruskan Vivix seperti aturan biasa.
.

Alhamdulillah sejak dari situ, corak zigzag dan migrain tak lagi datang menyerang walaupun pada hari yang sangat panas dan meletihkan, atau selepas saya makan kek keju, dan makanan tinggi perisa atau pada hari saya tak cukup tidur ataupun stress.
.

Malah saya dapat bonus kulit yang sangat moist, sakit bahagian sendi siku akibat tersalah angkat benda berat pun terus hilang. Badan cergas bertenaga walaupun berpuasa sahur dengan hanya segelas air kosong.
.


Saya rasa seperti badan saya lebih muda dari usia sebenar, daya ingatan dan daya fikiran lebih kuat untuk tangani stress, mood lebih stabil untuk layan karenah anak-anak, badan rasa ringan, kitaran haid teratur dan lancar tidak berketul.
.

Sememangnya saya dah jatuh cinta dengan Vivix. Ia membantu saya untuk nikmati kehidupan dengan lebih indah dan bahagia seadanya. Alhamdulillah

.
Terima kasih Shaklee. Terima kasih Supermom Shaklee Story

VIVIX SHAKLEE DAPAT MEMBANTU MASALAH VERTIGO




Bagaimana anda ingin mendapatkan suplemen untuk masalah Vertigo


Jika anda ada masalah Vertigo mari amalkan supplement ini supaya anda dapat menjalani kehidupan  dengan baik

Boleh hubungi saya di 013-6192597 atau klik link ini >www.wasap.my/60136192597/vertigo


 


Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.


Penghantaran sekitar Shah Alam, Petaling Jaya, Klang, Subang Jaya, Jalan Kebun, Putrajaya, Bangi dan Rimbayu. 

Siti Suhaida Ismail

Pengedar Shaklee Shah Alam

Email: ohyesihat@gmail.com

Call/SMS/WhatsApp: 0136192597 

www.wasap.my/60136192597

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE