5 SEBAB TULANG PATAH LAMBAT CANTUM


Tulang patah ini boleh sembuh seperti sedikala. Cumanya ambil masa, sebab tulang yang telah patah ini tak mungkin boleh bercantum dalam sehari dua.

Ya, cukup mustahil kan tulang patah ni boleh kembali normal dalam sehari dua. Biasanya berbulan bulan jugalah barulah tulang patah beransur bercantum.
Apa sebabnya tu??

Sebab Tulang Patah Lambat Sembuh

Umur

Percaya atau tak, umur mempengaruhi lambat atau cepat tulang patah itu kembali sembuh.Semakin bertambah usia seseorang, semakin lambat tulang patah sembuh.Sebagai contoh, kanak kanak alami tulang patah lebih cepat sembuh berbanding dengan orang dewasa
.
Jenis Patah Dan Lokasi Tulang Patah

Tulang patah boleh berlaku di mana mana bahagian tulang. Contoh tempat yang boleh berlaku tulang patah ini adalah tulang tangan (upper limb), tulang kaki ( lower limb), tulang belakang (spine) , tulang pinggul (pelvis), tulang selangka ( clavicle dan scapula), tulang rusuk ( ribs dan sternum) dan tengkorak.

Kesemua tulang ini mempunyai tempoh masa yang berbeza untuk sembuh, bergantung kepada lokasi dan juga jenis patah yang di alami.

Sebagai contoh, orang dewasa yang mengalami patah tulang yang bersifat berputar dan berserpihan ( spiral , comminuted fracture ) akan mengambil masa sehingga 8 minggu untuk tulang baru ( callus ) timbul dan masa 12 minggu bagi memastikan tulang betul betul sembuh.

Tapi, kalau mengalami masalah tulang patah di kaki, ianya hanya mengambil masa lebih kurang 4-6 minggu lebih untuk sembuh berbanding dengan kepatahan tulang tangan.


Penyakit Yang Dialami

Kepatahan tulang lambat sembuh juga boleh berlaku sebab adanya masalah penyakit lain yang dihadapi. Sebagai contoh, mereka yang mempunyai masalah kencing manis, mempunyai risiko untuk tulang lambat sembuh, kerana berlaku lambakan gula dalam darah dan ianya akan membantutkan penyembuhan luka.

Nutrisi

Nutrisi ini yang paling penting. Bayangkan, kalau badan kita kekurangan nutrisi, macam mana tulang patah ini nak sembuh.

Badan kita memerlukan tenaga, protein dan zat galian seperti kalsium dan fosfat sangat diperlukan dalam memastikan tulang patah cepat sembuh.

Nak tahu supplement apa yang terbaik untuk tulang patah ? Tengok ini >>>cara Dan rawatn tulang patah


Merokok

Semua orang dah tahu, bahawasanya merokok ini adalah berbahaya untuk kesihatan. Bukan itu je, malah merokok juga boleh mempengaruhi masalah tulang patah.
Merokok ini boleh menyebabkan salur darah mengecut. Bila salur darah mengecut, jadi pengaliran darah akan menjadi kurang efisien.

Bila perkara ini berlaku, maka tempat berlakunya tulang patah ini akan mengalami kekurangan nutrient dan bekalan darah yang kurang.

Jadi, dengan sebab itulah merokok ini boleh menyebabkan tulang patah akan lambat sembuh!


Jika anda mengalami tulang patah, tapi tidak sembuh sembuh, cek balik kelima lima faktor ini. Adakah anda betul betul patuh akan 5 sebab ini? Jika, belum, maka buatlah sekarang kerana ianya sangat membantu dalam masalah tulang patah.

Jum baca kisah kawan saya ni, hebat beliau dengan tulang patah ke Swiss. Dalam masa yang sama ambil vitamin untuk cepat baik tulang tu..sekarang Alhamdulillah dah sihat sepenuhnya


SI PATAH TANGAN BERJAYA CAPAI KE PUNCAK JUNGFRAU DENGAN AMALKAN PENGAMBILAN VITAMIN SHAKLEE
.

Ditakdirkan Allah saya mengalami kemalangan jatuh motor sehingga menyebabkan tangan saya patah pada Oktober 2022. Saya perlu menjalani pembedahan memasukkan plate besi dan pembedahannya adalah hanya 5 hari sebelum saya berangkat business trip ke Switzerland. 
.

Hampir saja saya memadamkan niat ke Switzerland memikirkan keadaan nanti yang baru sangat selepas pembedahan. 
.

Dalam pada itu saya ikhtiar dengan mengambil vitamin set patah tulang. Sebelum operation lagi saya dah start ambil set lengkap memandangkan saya nak cepat sihat. Vivix ResV, vitamin C, Zinc, Ostenutrix kalsium, B Complex, Omega dan Zinc. Saya juga mengambil Protein ESP dan Protein Life Shake Elderberry. 

.
Semasa warded di hospital, saya bawak semua vitamin ni. Banyaknya? Nak cepat baik luka, taknak ada infection, nak tulang cepat elok dan nak bertenaga. Kita ibu-ibu ni tak boleh nak sakit lama kan?
.

Semasa operation doktor masukkan plate besi dan memasang k wire juga di luar untuk memegang plate besi disebabkan patah yang agak teruk hancur di hujung tulang. Sehari selepas operation memang terasa sakit. Tapi syukur alhamdulillah bila petang kesakitan berkurang. Dan bila doktor pantau petang tu dah boleh keluar wad. Doktor juga beri kebenaran untuk saya ke Switzerland. Cuma dengan pesanan cuci luka dengan baik jangan sampai kena jangkitan. 
.

Perjalanan Malaysia- Switzerland lebih kurang 17 jam. Dengan tangan masih berbalut memang ianya agak mencabar . Ke Switzerland pun saya angkut semua vitamin dan ubat. Dalam flight pun saya konsisten ambil. Sepanjang di sana setiap pagi dan malam mesti minum ESP. Protein sangat penting utk sel dan tulang. 
.

Walaupun jadual padat dengan ke gunung salji dua hari berturut turut, syukur semuanya berjalan lancar. Ada yang bertanya bila di tempat sejuk ok ke tangan yang masuk besi, tak sakit ke? Syukur alhamdulillah saya takde masalah sepanjang seminggu di sana. Vivix saya memang pulun minum, sebotol tu seminggu je dah habis. Vivix tinggi antioksida sangat bagus utk baikpulih luka luar dalam, elak jangkitan dan pembinaan sel. 
.

Dari segi pemakanan selepas operation saya makan macam biasa saja takde pantang. Rutin cuci luka saya  sepanjang di Swiss dibantu rakan sebilik Kak Najihah. Alhamdulillah Allah mudahkan.
.

Selepas balik ke Malaysia, jahitan luka dibuka. Syukur luka dalam keadaan baik dan tiada jangkitan. 
.

Kira kira 8 minggu selepas pembedahan, X-ray menunjukkan tulang elok cepat bercantum.   Tiada sebarang masalah dan doktor pakar tulang cakap appointment seterusnya tak perlu xray lagi. Selain makan vitamin set patah tulang saya juga menjalani sesi fisioterapi dan exercise di rumah. Kira-kira 10minggu selepas pembedahan, jari dah boleh genggam dan saya dah boleh sujud solat seperti biasa. 
.
Syukur sangat.
.

Hampir saja impian saya untuk menjejakkan kaki ke puncak gunung salji Jungfrau Switzerland tidak menjadi kenyataan. 
Dengan izin Allah dengan bantuan suplemen set patah tulang Shaklee Alhamdulillah ianya dipermudahkan. 
.

Terima kasih Shaklee. 
Terima kasih Supermom Shaklee Story.
.

Perkongsian oleh :  Hartini Badri,  Puncak Alam

SET PATAH TULANG DAN SAKIT SENDI

Antara set shaklee ialah terdiri daripada beberapa jenis vitamin melengkapkan keperluan nutrien dan mineral, iaitu;

Vivix

✅ Mengandungi antioksidan yang tinggi
✅ Mengurangkan inflamasi atau keradangan pada tempat bengkak
✅ Mempercepatkan proses penyembuhan luka
✅ Mengurangkan rasa sakit akibat patah tulang atau pembedahan

ESP (Energyzing Soy Protein)

✅ Membantu proses pengeringan dan penyembuhan luka
✅ Menggalakkan sel tumbuh dengan sihat dan menggantikan sel yang rosak dan lemah
✅ Membantu menguatkan tulang dan cegah osteophorosis
✅ Bantu hilangkan parut akibat luka

Ostenutrix

✅ Kalsium yang dilengkapi dengan magnesium, vitamin D, dan boron
✅ Penting untuk menyokong tulang lebih kuat dan padat
✅ Mengelakkan kejang dan lenguh-lenguh badan
✅ Magnesium dalam ostematrix membantu penyerapan kalsium dengan lebih baik
✅ Melegakan kebas pada bahagian yang bermasalah
✅ Bantu tidur dengan lebih lena
✅ Bertindak sebagai pembantu penenang saraf
Omega Guard

✅ Kaya dengan omega 3
✅ Bantu mengurangkan inflamasi pada tempat bengkak
✅ Bantu menguatkan tisu rawan dan sendi
✅ Membantu stabilkan emosi

Vitamin C Sustained Release

✅ Membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka berlaku
✅ Bantu tingkatkan sistem imun
✅ Bantu elak pendarahan
✅ Membantu kuasa serapan nutrien lebih optimum
✅ Bantu rangsang pengeluaran kolagen

B-Complex With Folid Acid

✅ Rileks otot
✅ Membantu melegakan rasa sakit

Ada ready stock? 

Ya, kedai sis ada menyediakan ready stock. Nak pickup / delivery hari yang sama pun boleh ☺️

Kalau ada sesiapa yang tengah mencari atau nak grab product Shaklee, boleh terus contact sis 🫶
Click je link bawah ni for more info atau query ♥️


Your Trusted Shaklee Leader,
Suhaida | 013-619 2597

#settulangpatahshaklee #tulangpatah #shaklee #shakleemalaysia #shakleeshahalam #shakleesetiamalam #shakleekaparmeruklang  #shakleekualalumpur #shakleeselangor #readystockshaklee

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE