OVARIAN Cyst Hilang tanpa perlu Operation

JOM KITA AMIK TAHU PERBEZAAN FIBROID, PCOS DAN CSYST👇

FIBROID
Fibroid adalah ketumbuhan yang bukan kanser, yang berada di dalam rahim. Fibroid boleh membesar dari beberapa sentimeter sehingga 15 cm diameter. Kedudukan fibroid boleh berada di dalam dinding rahem (intramural), berada di luar dinding rahem (subserosal) atau berada dalam rongga rahem (submucosal) di sebelah kedudukan bayi/janin.

Ada baiknya jika pesakit bertanya kepada doktor tentang kedudukan, saiz dan bilangan fibroid semasa menjalani pemeriksaan ultrasound kerana ini akan membuatkan seseorang wanita hamil itu lebih berhati-hati.Walaupun fibroids selalunya akan membesar saiznya ketika hamil, namun fibroid jarang memberikan masalah kepada kehamilan. Walaubagaimanapun masalah yang biasa timbul adalah apabila wanita hamil dan fibroid telah berpintal (torsion), dimana ia akan menyebabkan kesakitan yang keterlaluan.

PCOS
´Polycystic ovary´ atau PCO adalah suatu keadaan di mana kilang telur atau ovari yang terdapat pada seseorang wanita akan menjadi bengkak kerana benih-benih telur telah terperangkap di dalam ovari dan tidak dapat melakukan proses penetasan pada waktu subur. Dan apabila keadaan seperti ini berlaku, lama-kelamaan ovari akan membengkak dan menimbulkan pelbagai jenis masalah pada wanita tersebut.

Ciri ovari yang dapat dilihat oleh doktor pakar sakit puan semasa pemeriksaan ´vaginal ultrasound´ akan mendapati kedua-dua belah ovari bengkak dan membesar hingga dua atau tiga kali ganda daripada saiz biasa. Kelihatan ovari itu seolah-olah mengandungi bintik-bintik hitam iaitu apa yang digelar ´honeycomb appearance´. Bintik-bintik hitam inilah sebenarnya telur atau benih wanita yang telah terperangkap.

OVARIAN CYST

Terdapat pelbagai jenis cyst, Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau kantung yang berisi lendir/air yang berada di dalam kilang telur ovari. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air, pekat likat dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.

Ovarian Cyst adalah kejadian yang kerap berlaku dikalangan wanita muda dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya kerana ia jarang memberikan simtom atau gejala. Ia hanya akan disedari apabila sesorang wanita itu membuat ultrasound ketika menghadapi masaalah kesuburan. Kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.

Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Ovarian Cyst yang normal adalah cyst-cyst yang mengandungi telur dan apabila ia matang, ia akan pecah untuk melepaskan telur untuk persenyawaan. Cyst jenis ini dinamakan sebagai Follicular Cyst. Kadang-kadang, cyst-cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah kerana jika ia tidak pecah, saiznya akan bertambah besar serta membahayakan

Kebanyakkan wanita yang mengalami Cyst dalam ovari ini mereka akan rasa sakit di bahagian abdomen, pinggang, dan pelvic malah kesakitan itu akan menjadi lebih teruk jika saiznya cukup besar. Ianya akan menyebabkan rasa yang tak selesa seperti ada sesuatu bengkakan didalam rahim.

Kesakitan tersebut mungkin akan lebih bertambah jika seseorang wanita itu sedang berovulasi (keluar telur atau ovum) ketika waktu subur mengikut kitaran haid seseorang itu.

Bagaimana Cyst Tumbuh Dalam Ovari?

Setiap wanita mempunyai dua ovari didalam sistem penakan (reproductive system). Fungsi ovari dalam sistem peranakan wanita adalah untuk mengeluarkan benih yang dikenali sebagai ovum ketika proses ovulasi, dan juga untuk menghasilkan hormon wanita iaitu estrogen dan progesterone.

Ovulasi adalah kemuncak kesuburan wanita. Semasa ovulasi satu atau lebih ovum dilepaskan dari salah satu ovari. Ovum yang dilepas akan ditarik masuk ke tiup falopio (salur peranakan) yang bersambung ke uterus (rahim). Ovum akan bertemu dengan sperma lelaki untuk melakukan persenyawaan.

Bagaimana Menentu Waktu Ovulasi? Setelah mengenali period tetap (menstrual cycle), contohnya 28 hari. Kira hari pertama period sebagai Hari Pertama. Waktu ovulasi kira-kira 14 hari dari period anda.

Semasa kitaran haid setiap sistem peranakan wanita akan melalui proses ovulasi iaitu proses pengeluaran ovum (telur) dari ovari. Ia bermula dari pembentukan folikel dan telur akan dikeluarkan di pertengahan kitaran haid. Folikel yang tidak matang dan tidak melepaskan telur sebaliknya semakin membesar berkemungkinan akan membentuk Cyst didalam ovari. 

Jenis-jenis Cyst 

1. Cyst biasa - ia terjadi apabila folikel besar pada ovari yang terus-menerus membesar selepas telur dilepaskan daripada ovari. Cyst jenis ini paling biasa ditemui. Ia akan hilang sendirinya selepas beberapa bulan.

2. Endometriosis - Adakalanya Cyst ovari adalah jenis endometriosis (penyakit senggugut) ataupun ketumbuhan yang kebanyakannya ialah benigna (bukan kanser). Cyst jenis ini memerlukan rawatan sama ada secara memakan ubat atau pembedahan. Cyst jenis ini mengandungi darah pekat lama yang dinamakan Cyst coklat kerana rupanya yang seakan-akan coklat masakan. Penyakit ini biasanya akan menyebabkan pembentukan parut dan lekatan pada organ pelvis.

3. Cyst Dermoid - Ia terjadi daripada sel yang menghasilkan telur pada ovari, kadangkala bercampur dengan tisu rambut, lemak dan rawan. Ia adalah Cyst yang dibawa sejak kecil dan kadangkala kehadirannya tidak disedari melainkan saiznya yang sudah membesar seiring dengan pertambahan usia. Kemungkinan ia boleh disedari melalui tanda kitaran haid yang tidak teratur, sakit atau terdapat bengkak dibahagian perut.

4. Cyst Folikel - Ia berbentuk cecair tidak berwarna dan berasal daripada sel karung telur sendiri yang tidak memberi gerak balas kepada hormon kitaran haid dan saiznya boleh membesar tanpa surut.

Cyst Ovari juga boleh berlaku disebabkan oleh Sindrom Ovari Polisistik atau Polycystic Ovary Syndrome (PCOS). Ovari polisistik adalah ovari yang lebih besar daripada ovari normal dan mempunyai 2 kali ganda folikel (ruang kosong dalam ovari yang berisi air selepas ovari menetaskan telur dalam setiap ovulasi). 

Dianggarkan 1 daripada 15 wanita di seluruh dunia menghidap penyakit ini dan sukar untuk hamil.

Hampir semua Cyst ovari yang berlaku sebelum usia menopaus adalah tidak berbahaya dan ianya bukanlah ketumbuhan jenis kanser. Kanser ovari sebelum usia menopaus juga adalah sangat jarang berlaku.

Bagaimana Cara untuk Memastikan Terdapat Ketumbuhan Cyst di dalam Ovari?

Jika terdapat benjolan di bahagian bawah perut atau merasa kesakitan luar biasa ketika datang haid, seseorang itu perlu melakukan ujian Ultrasound atau CT scan (computed tomography). Ujian darah dan air kencing juga perlu dilakukan diperingkat awal untuk membezakan Cyst Ovari dengan masalah lain seperti Appendicitis.

Simptom-simptom Biasa Penyakit Cyst Ovari

✔️Sakit dibahagian pelvic
✔️Rasa tekanan dibahagian abdomen
✔️Kerap membuang air kecil
✔️Sakit ketika mengadakan hubungan kelamin / bersetubuh 
✔️Kembung perut dan rasa tidak hadam

Simptom-simptom Kritikal Penyakit Cyst Ovari

✔️Sakit teruk yang mencucuk dibahagian abdomen
✔️Demam
✔️Pengsan
✔️Nafas menjadi terlampau laju

Jika berlaku mana-mana simptom kritikal seperti diatas segeralah berjumpa dengan doktor kerana ia adalah tanda-tanda Cyst pecah atau ovari terpulas.

Punca-punca Penyebab Berlakunya Cyst Ovari

✔️Kitaran haid yang tidak teratur
✔️Tabiat merokok dikalangan wanita
✔️Keluar darah kotor terlalu awal (ketika usia 11 tahun atau lebih muda)
✔️BMI melebihi 30
✔️Hipotiroid iaitu keadaan dimana kelenjar tiroid kurang aktif dan tidak menghasilkan hormon tiroid yang secukupnya.
✔️Pernah mengambil hormon gonadotropins untuk rawatan kesuburan.
✔️Pernah mengambil hormon perangsang kesuburan iaitu Clomiphene (Clomid, Serophene) yang berfungsi seperti estrogen, iaitu hormon wanita yang membolehkan ovum terhasil dalam ovari dan terlepas dari ovari untuk memasuki tiub falopio.
✔️Pernah mengambil ubat Tamoxifen untuk rawatan kanser payudara di peringkat awal sama ada menjalani rawatan chemotherapy atau radiation, ubat ini digunakan untuk mencegah kanser payudara daripada berulang semula.
✔️Kurangnya pengambilan fiber atau makanan berserat tinggi dalam diet pemakanan harian
✔️Diet yang tinggi lemak tepu seperti daging merah dan produk karbohidrat ringkas seperti tepung putih, pasta, nasi, dan gula. Ia menyebabkan ketidakseimbangan hormon dalam badan.
✔️Hati yang tidak berfungsi dengan baik akan menyebabkan proses detoks terganggu, kesannya hormon menjadi tidak seimbang dan ianya akan mengakibatkan pelbagai penyakit berkaitan sistem peranakan wanita seperti Cyst Ovari ini.

Cara Semulajadi Merawat Cyst Ovari

1. Cuka Epal (Apple Cider Vinegar) - cuka epal dapat membantu mengecutkan dan merawat Cyst ovari yang disebabkan oleh kekurangan potassium. Ianya kaya dengan kandungan potassium dan disarankan oleh ramai pakar kesihatan.

2. Mengambil suplimen - untuk menstabilkan paras hormon estrogen yang mana jika hormon ini berlebihan ia akan menyebabkan ketidakseimbangan hormon yang boleh mengganggu proses ovulasi

Dengan pengambilan anti-oksidan, ia dapat menyekat aktiviti radikal bebas ini dalam tubuh kita.

Dengan pengambilan Vitamin A (Carotomax), Vitamin C, dan Vitamin E yang merupakan anti-oksidan yang berkesan, badan kita dapat menentang radikal bebas ini dari terus menyerang sel badan kita, dengan izin Allah.

Selain itu, Vivix yang memang terkenal dengan keajaibannya juga adalah bersifat anti-oksidan yang sangat tinggi. Vivix juga berupaya untuk memperbaharui sel dan memperbaiki sel badan kita yang telah rosak.

GLA Complex juga memainkan peranan yang sangat penting dalam membantu mengecutkan cyst dan fibroid ini. GLA (gamma linolenic acid) adalah sejenis asid lemak Omega-6 yang diperlukan untuk membentuk prostaglandin iaitu sejenis bahan berupa hormon yang mengawal keradangan dan mengawal atur proses badan yang normal

Jadi dengan menambahkan kuantiti prostaglandin dalam badan, ia dapat membantu kecutkan cyst dan mengawal imbangan hormon untuk mengelakkan pembentukan cyst baru sekaligus membantu merawat masalah cyst anda.
.
.
.
CARA PENGAMBILAN SET CYST SHAKLEE
CADANGAN PENGAMBILAN CARATOMAX (VITAMIN A)
☑️Pemeliharaan kesihatan : 1 biji , 2 kali sehari , selepas makan .
☑️Penyakit mata / semasa rawatn penyakit : 2 biji , 2 kali sehari .

CADANGAN PENGAMBILAN SUSTAINED RELEASE VITAMIN C
☑️Sustained Release Vitamin C 500mg - 1 biji after meal, kecuali untuk orang yg sakit teruk, perokok, resdung teruk boleh suggest 2 biji setiap hari. Kalau demam pun boleh amek 2 biji, patah dua supaya cepat diserap oleh badan.

CADANGAN PENGAMBILAN VITAMIN E COMPLEX
☑️Vitamin E - 1 biji after meal. Tak boleh ambil dengan dengan Vitalea, Alfafa, dan GLA pada masa yang sama kerana mengganggu penyerapan Vitamin E.

CADANGAN PENGAMBILAN GLA COMPLEX
☑️GLA Complex - 1-2 biji sehari. 1 biji setiap selepas meal

CADANGAN PENGAMBILAN VIVIX
☑️Vivix - 1 sudu teh sebelum tidur / selepas breaskfast
.
.
MENGAPA ANDA PERLU PILIH SET SHAKLEE?


1. Shaklee ialah sebuah syarikat yang OBSES tentang kualiti produknya. Shaklee memastikan mereka:

Melakukan sebanyak 350 ujian terhadap 1 jenis bahan sahaja!
Melakukan sebanyak 100,000 ujian kualiti produk setiap 1 tahun!
Melakukakan sebanyak 23,000 ujian keaslian dan keselamatan setiap 1 tahun!
Tidak memasukkan bahan-bahan bahaya. 

2. Shaklee memastikan produk mereka BERKESAN. Buktinya?

Secara SAINTIFIK dan KLINIKAL. Shaklee menerbitkan 100 Laporan Saintifik dan mempunyai Landmark Study pada tahun 2007 yang menunjukkan bahawa kesihatan di kalangan pengguna suplemen Shaklee ternyata lebih baik berbanding mereka yang mengambil satu multivitamin atau tidak mengambil suplemen langsung.

Penjelajah Bertaraf Dunia dan atlet terhebat juga merupakan pengguna tegar produk Shaklee. 

3. Shaklee bukan sahaja selamat untuk manusia, tetapi juga untuk alam sekitar. Bukankah itu sangat wow? 


Jum ikuti kisan puan Siti ni, ovarian cyst hilang dengan asbab Shaklee 


KANDUNGAN KE TUJUH KELAHIRAN KE TIGA

Nikmat mana yang mahu kau dustakan?

Allah izinkan kandungan kali ke tujuh, kelahiran ke tiga selepas 7 tahun dari anak ke dua saya. 
.

Kandungan ke 7 ini benar-benar hadiah dari Allah yang saya letakkan 100 peratus tawakal penuh kepadaNya. Asbab baki gumpalan salur darah tidak normal (AVM) yang masih aktif di sebelah otak kanan, ini adalah kandungan berisiko tinggi buat saya.
.

Setiap hari berdoa, jika Allah izinkan zuriat lagi.. pastinya Allah akan hadirkan seorang lagi cahaya mata buat saya dan suami. Tempoh TTC ini, saya ambil ESP, Vit C, B Complex seperti rutin biasa cumanya saya tambah Zinc, GLA Complex dan Coq Trol untuk kuatkan rahim berikutan pernah 4 kali keguguran sebelum ini. 
.

Saya konsisten ambil semua supplemen yang dinyatakan tadi sehinggalah suatu hari, saya lewat haid sehari. Saya buat ujian UPT, masyaAllah naik dua line. Saya mengandung! Paling gembira Kakak Aisyah dan Abang Auf. Menunggu kehadiran adik sekian lama. 
.

Sepanjang mengandung anak ke tiga ini, alhamdulillah saya tiada morning sickness. Aktif macam biasa. Di awal kandungan, hasil dari ultra sound scan, doktor memberitahu ada Ovarian Cyst bersaiz lebih kurang 4cm x 4cm. Doktor ada juga beritahu Ovarian Cyst nya akan hilang bila kandungan mencecah 16 minggu. 
.

Sepanjang mengandung, saya konsisten ambil ESP, Vitamin C, Vitamin B, Omega Guard, Vita Lea Iron dan Ostenutrix. Sewaktu usia kandungan mencecah 35 minggu, Ovarian Cyst yang pada awalnya 4cm x 4cm telah membesar menjadi 8cm x 6cm. 
.

Masa ni, doktor ada jelaskan yang saya akan bersalin secara pembedahan atas risiko AVM.   Ovarian Cyst juga akan dibuang sekali semasa proses pembedahan dijalankan.  

.Worst case, sekiranya berlaku pendarahan yang banyak, rahim saya perlu dibuang!

7 September 2022

Full bius. Tidak sedar diri. Tepat jam 12.54pm, seorang bayi lelaki seberat 3.15kg selamat dikeluarkan.
.

Apa yang mengejutkan saya, Ovarian Cyst yang sepatutnya dibuang itu tiada! La Haw La Wa La Quwwata illah Billah.
.

Selesai pembedahan, saya di tolak masuk ke dalam ward. Allahu sakitnya! Bagai separuh badan hilang. Gagahkan diri mengereng dan mencapai 2 biji ResV untuk dimakan agar kembali bertenaga. Setelah hampir 6 jam terbaring untuk hilangkan bius, saya bangun dan bergerak. ResV, Zinc, Vitamin C, ESP banyak membantu dalam proses pemulihan bersalin ceaser ini. 
.

Saya discharge selepas 6 hari di hospital. Luka cepat kering dan perlahan-perlahan saya dapat bergerak seperti biasa. Meneruskan tempoh berpantang dengan baik bersama set berpantang Shaklee.
.
Alhamdulillah.

Sedikit kisah saya untuk dikongsikan. 
Terima Kasih Shaklee
Terima Kasih Supermom Shaklee Story
.

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE