PEMAKANAN DIET UNTUK PESAKIT GOUT

Sekiranya penyakit gout pada peringkat awal tidak dirawat, ia mungkin boleh menjadi kronik. Benjolan keras yang disebut “Tophi” akhirnya akan berkembang disendi anda dan bahagian kulit serta tisu lembut disekitarnya.

Pembentukan ini seterusnya boleh mengakibatkan kerosakan sendi secara kekal.

Jadi, rawatan segera pada peringkat awal sangat diperlukan untuk mengelak dari gout bertukar menjadi kronik. Tanda-tanda awal sebenarnya membantu anda untuk segera menemui doktor sebelum keadaan bertambah serius.

Apakah Penyebab Gout ?

Penumpukan asid urik berlebihan didalam darah anda terjadi akibat pemecahan “purine” dan menyebabkan gout.

Gout juga boleh disebabkan oleh keadaan tertentu, seperti masalah gangguan darah, metabolisma, dan dehidrasi akan menyebabkan asid urik yang banyak terbentuk didalam badan anda.

Pesakit gout yang mempunyai masalah buah pinggang, tiroid, atau faktor genetik, boleh jadi penyebab badan anda sukar untuk mengeluarkan asid urik yang berlebihan.

Golongan Berisiko Mendapat Penyakit Gout

📌Lelaki
📌Wanita Menopause
📌Mempunyai Keluarga Menghidap Gout
📌Peminum Alkohol (Arak)
📌Pesakit Buah Pinggang (Ginjal)
📌Pesakit Darah Tinggi
📌Pesakit Tiroid
📌Pesakit Diabetes (Kencing Manis)
📌Obesiti
📌Pengambilan Ubat – Ubatan

Mejoriti Gout disebabkan dari pengambilan diet harian seseorang. Anda harus mengenali makanan manakah yang tinggi kandungan Purin.


#Gout

"Doktor, kenapa sakit gout saya ni selalu menyerang?"

" Penyakit gout ialah penyakit sendi kronik. Rawatannya bersifat 'long term'. Ia memerlukan strategi rawatan yang betul supaya serangan tidak berulang. Sendi-sendi boleh rosak secara kekal akibat penyakit ini."


PEMAKANAN DIET BAGI PESAKIT GOUT

1. Organ dalaman – elakkan pengambilan organ dalaman seperti hati, paru, perut, limpa dan lain-lain sebab ia mengandungi paras purin yang tinggi dan meningkatkan paras asid URIk dAlam darah.

2. Daging merah – hadkan pengambilan daging lembu dan kambing

3. Makanan laut – sesetengah jenis makanan laut seperti ikan bilis, kerang kerangan, sardin dan ikan tongkol mengandungi purin yang lebih tinggi berbanding yang lain. Akan tetapi, kebaikan pengambilan ikan adalah lebih banyak berbanding risiko bagi pesakit gout. Oleh itu, pengambilan ikan secara sederhana adalah disarankan.

4. Sayur-sayuran tinggi purin – kajian telah menunjukkan bahawa kandungan purin dalam sayur-sayuran seperti bayam, asparagus, bunga kobis tidak meningkatkan risiko serangan gout.

5. Alkohol – Bir dan likuor meningkatkan risiko penyakit gout dan serangan gout berulang. Pengambilan wain secara sederhana pula tidak meningkatkan risiko serangan gout. Elakkan alkohol semasa serangan gout berlaku, dan hadkan alkohol, terutamanya bir pada masa lainnya.

6. Makanan dan minuman manis bergula – hadkan/elakkan makanan manis bergula seperti bijirin manis, kuih muih manis dan roti/bakeri. Hadkan pengambilan jus buah-buahan yang semulajadi manis.

7. Vitamin C – Vitamin C mungkin membantu menurunkan paras asid urik. Bincang dengan doktor/pegawai dietetik tentang kesesuaian suplemen tambahan 500 mg vitamin C dengan diet serta pelan perubatan anda.

8. Kopi – terdapat kajian yang mencadangkan pengambilan kopi secara sederhana berkemungkinan membantu penurunan risiko gout. Tapi, pengambilan kopi mungkin tak sesuai kalau anda mempunyai masalah perubatan yang lain. 

NOTA:

Diet untuk pesakit gout ni tak boleh menyembuhkan sakit gout, tapi ia boleh menurunkan risiko serangan gout dan melambatkan kerosakan sendi.

Pesakit gout yang mengamalkan diet bagi gout masih memerlukan ubat-ubatan atau suplimen untuk mengawal kesakitan dan menurunkan paras asid urik.
Saranan saya, boleh cuba amalkan JUS URIKA  yang terbukti berkesan oleh pakar kesihatan dapat menurunkan asid urik dan menghilangkan kesakitan.

Boleh dapatkan info lanjut tentang set gout boleh segera wasap saya di Talian ini



Suplemen yang terbaik untuk Gout


SET GOUT SHAKLEE

✅VIVIX - Melindungi DNA, memperbaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitochondria dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel

✅ALFAFA - Menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Pengambilan alfafa memerlukan pesakit mengambil air yg banyak utk tujuan detox

✅OMEGA GUARD - Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui didalam ikan laut dalam. Kedua-dua asid ini dipercayai mampu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit

✅PERFORMANCE DRINK - Memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak berlaku dehydration.





Suplemen untuk Sakit sendi


BAGAIMANA ANDA BOLEH MENDAPATKAN SET GOUT NI

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE