TANDA- TANDA KAYAP DAN APAKAH CARA MENCEGAHNYA


Bagaimana kayap ini boleh berlaku?

Sebenarnya, kayap ialah satu penyakit yang diakibatkan oleh pengaktifan semula virus yang telah lama bersembunyi  di dalam saraf. Virus ini mula bersarang di dalam saraf  selepas seseorang itu mengalami penyakit ‘chickenpox’.  

Virus penyebab kayap dinamakan virus varicella zoster ; dan virus ini juga penyebab penyakit ‘chickenpox’.  Oleh itu, sesiapa yang pernah mengalami penyakit ‘chickenpox’ mempunyai risiko untuk  mendapat penyakit kayap terutamanya ketika daya tahan imun badan menurun. 

Contohnya, kayap boleh timbul ketika seseorang sedang mengalami stress yang teruk (stres dari segi fizikal mahupun psikologi) , ibu- ibu mengandung, orang tua dan kanak-kanak, pesakit buah pinggang dan sebagainya.  Lebih rendah  tahap imun seseorang pesakit, lebih teruk/serius  penyakit kayap yang ia alami . 
Penyakit kayap melibatkan dua organ berbeza iaitu kulit dan saraf.

Gejala dan Tanda-tanda Penyakit Kayap

Keradangan satu urat saraf (dermatome) pada satu bahagian badan sahaja, selalunya di bahagian dada (thoracic) dan muka (trigeminal) 

Tanda-tanda awal penyakit ni, akan rasa sakit, kebas, dan panas di bahagian urat saraf yang terlibat, demam, letih, lesu dan sakit kepala. 

Simptom ini akan dialami sebelum tanda-tanda kulit timbul. Kebanyakkan akan mengalami simpton ini dan berlarutan untuk 3 ke 5 hari

Tanda pertama adalah tompok-tompok yang kemerahan dan menyakitkan. Selepas 1 hingga 2 hari, timbul pula gelembong-gelombong air yang kecil dan kelihatan air berwarna kekuningan di dalam gelembong tersebut. 2 hari kemudian, air tersebut akan jadi semakin keruh dan lama kelamaan kan kering. Kulit kering (crusts) tersebut akan jatuh dengan sendiri dalam masa 1 hingga 2 minggu berikutnya

Apakah komplikasi yang boleh timbul apa bila seseorang  mendapat penyakit kayap?

Komplikasi  yang tidak serius termasuklah parut di kawasan ruam dan jangkitan kuman – namun ia boleh ditangani dengan mudah. Komplikasi yang dianggap serius dinamakan ‘post herpetic neuralgia’ –  ia berlaku pada pesakit yang sudah berumur.  

Saraf yang terlibat mengambil masa yang lebih lama untuk sembuh sepenuhnya dan pesakit akan masih mengalami rasa sakit/ kebas / gatal /kelumpuhan di kawasan yang terlibat walaupun ruam asal sudah sembuh.  Rawatan komplikasi ini melibatkan ubat-ubat saraf di bawah jagaan pakar saraf/neurologi.

Kayap...

Nak citer pengalaman sendiri kena sakit kayap ni. Sebelum ni duk pikir kayap tu macam mana sakitnya...selalu baca jer. Naaahhh sekali sendiri kena baru tahu betapa azab sakitnya kayap ni..huhuu

Kena takde la banyak...start dari rasa badan lengguh2 kat kawasan belakang badan belah kanan membawa kepada bahu...rasa senggal2..ingat nak demam..tapi tak.

2 3 hari lepas tu naik merah2 dan rasa ngilu dan sakit...ku gugel tentang kayap...adehhh sama pulak simptom2 tu...sah la kayap

Mujur jugak ahkak ni pengamal vitamin tegar...sistem pertahan badan tu dah ada...tapi bolos jugak virus kayap ni...hehee. So bila tahu bintik2 merah tu kayap...apalagi pulun makan vitamin la. Vivix tu rasa nak togok habis sebotol jer...tak nak kayap merebak punya pasal...takut weh bila baca kesan kalau ia merebak...huhuu

Alhamdulillah berkat sharing dari testimoni pesakit kayap dan vitamin shaklee ahkak dah tahu apa yg perlu ahkak makan. 

Ada la sekali makan panadol sebab takleh tido sakit sangat..sekali jer. Nak hilangkan atau kurangkan rasa sakit ahkak makan vitamin.

Sekarang dah tinggal parut...tapi rasa ngilu2 bila bergesel dgn baju masih ada kat tempat parut tu. Lambat rupanya nak hilang sakit kayap ni.

Mujurlah ada vitamin dan sedikit pengetahuan tentang kayap ni...bolehlah atasi sebelum merebak teruk...syukur sangat2.

Sapa ada sakit kayap nak ikhtiar dgn vitamin boleh wasap ahkak ya...ahkak share apa yg ahkak makan dan cara makan tu...ekslusif untuk korang.

Ini bukan promo produk sebarang...tapi ahkak share pengalaman ahkak kena sakit kayap dan ikhtiar dgn vitamin.

Vitamin untuk Kayap

1.Nutriferon 

Interferon semulajadi yang mampu merangsang dan meningkatkan sistem imun badan secara keseluruhan. Ia berkesan melindungi tubuh daripada virus, mikrob, influenza dan inflamasi.

Pesakit kayap yang mengambil nutriferon akan menggerakkan interferon ini bekerja melawan virus Varicella Zoster yang menjadi punca kayap terjadi. Interferon ini juga membantu mengurangkan keradangan dan infeksi dengan memberi keselesaan kepada pesakit kayap.


2.Vitamin C

Vitamin C tinggi kandungan antioksidan, ia amat penting untuk memperkuatkan sistem pertahanan badan. Vitamin C juga membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman serta menyingkatkan waktu pemulihan dengan lebih cepat untuk pesakit kayap. Jika ada demam juga akan kebah lebih cepat dengan bantuan vitamin C.


3.Garlic Complex

Antibiotik semula jadi dan selamat untuk digunakan dalam jangka masa panjang. Ia berkesan mempertingkatkan sistem imun tubuh.

Pesakit kayap memerlukan antibiotikdan antivirus untuk menghalang perebakan Virus Varicella Zoster dalam usaha untuk kembali pulih dan sihat.


4.Vivix

Vivix sangat tinggi kandungan antioksidan dan ini akan membantu memantapkan lagi sistem imun badan. Vivix juga mampu memperbaiki sel-sel hingga ke peringkat DNA. Ia dapat membantu memperbaiki keradangan dan sakit saraf yang dialami oleh peskait kayap. Dalam masa yang sama, Vivix juga membantu memberi tenaga dalam usaha mempercepatkan proses pemulihan kayap.


5.B-Complex

Vitamin B penting untuk menjaga kesihatan saraf pesakit kayap dan juga membantu mengurangkan stress dalam badan. Stress boleh menganggu sistem imun daalam tubuh dan menganggu proses pemulihan.



Sekarang mari lihat testimoni mereka yang mengamalkan suplemen Shaklee untuk rawatan kayap.


Testimoni Shaklee untuk Kayap


Sekiranya ingin mendapatkan Set Kayap Shaklee, anda boleh menghubungi sue terus atau klik bawah ini untuk pautan Whatsapp.


Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE