CARA MENGURANGKAN RISIKO TULANG PATAH

Tulang merujuk kepada tulang yang patah, yang mungkin sebahagian atau sepenuhnya retak atau patah kerana pelbagai sebab, termasuk kecederaan seperti terjatuh atau kemalangan, tekanan berulang yang kerap diperhatikan pada atlet atau penari dan kelemahan struktur tulang yang tidak normal akibat keadaan seperti osteoporosis atau osteogenesis imperfecta.



Faktor risiko patah tulang

  1. Umur: Jisim tulang memuncak pada akhir dua puluhan dalam kebanyakan orang dewasa yang sihat. Apabila usia meningkat, tulang kita kehilangan kekuatan dan menjadi kurang padat dan lebih rapuh, yang meningkatkan risiko patah
  2. Jantina: Wanita berisiko lebih tinggi untuk patah tulang berbanding lelaki kerana tulang wanita umumnya lebih kecil dan kurang padat, walaupun pada puncak jisim tulang pada lewat dua puluhan.. Selepas menopaus, penurunan paras estrogen menyebabkan kehilangan ketumpatan tulang dan risiko patah tulang yang lebih tinggi.
  3. Faktor gaya hidup: Merokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan dikaitkan dengan penurunan ketumpatan tulang, peningkatan risiko kehilangan tulang dan kemungkinan patah tulang. Hidup gaya hidup yang tidak aktif (tidak aktif) boleh menyebabkan otot dan tulang kehilangan kekuatan. Otot yang lemah juga boleh menyebabkan postur dan keseimbangan yang lemah, meningkatkan risiko jatuh dan patah tulang.
  4. Masalah perubatan: Osteoporosis adalah keadaan pengurangan ketumpatan tulang dan jisim tulang. Ini membawa kepada penurunan kekuatan tulang yang boleh mengakibatkan patah tulang trauma berimpak rendah. Kepatahan osteoporosis yang paling biasa berlaku di pinggul, vertebra (tulang spina) dan pergelangan tangan. Penggunaan jangka panjang steroid dalam artritis reumatoid juga boleh melemahkan tulang dan meningkatkan risiko patah tulang.
  5. Kekurangan nutrisi: Diet yang kekurangan kalsium dan vitamin D boleh melemahkan tulang dan meningkatkan risiko patah tulang.
  6. Kepatahan lalu: Mempunyai patah tulang sebelum ini juga boleh meningkatkan risiko patah tulang yang lain.

Cara mengurangkan risiko patah tulang

  1. Makan makanan yang seimbang

    Diet yang kaya dengan protein, kalsium, dan vitamin D meningkatkan pembentukan matriks organik tulang dan mengurangkan kehilangan tulang.

    Sumber kalsium yang baik termasuk produk tenusu rendah lemak, brokoli, sayur-sayuran berdaun hijau gelap dan makanan yang diperkaya kalsium seperti tauhu dan roti. Sumber vitamin D yang baik termasuk kuning telur, daging merah, ikan berlemak, hati, minyak ikan dan makanan diperkaya vitamin D seperti susu dan bijirin.

    Anda juga harus mengambil jumlah kalori yang sesuai berdasarkan berat, ketinggian dan umur anda. Rujuk doktor atau pakar pemakanan anda jika anda tidak pasti berapa banyak yang anda perlukan untuk mengekalkan berat badan yang sihat.

  2. Kekal aktif

    Senaman boleh membantu mengekalkan jisim tulang dan meningkatkan keseimbangan dan fleksibiliti, sekali gus mengurangkan risiko jatuh dan patah tulang. Senaman seperti berbasikal dan berenang boleh membantu membina dan mengekalkan otot yang kuat.

    Latihan menahan berat memaksa badan anda bekerja melawan graviti. Ini membantu menguatkan tulang dan meningkatkan mobiliti. Contohnya termasuk berjalan kaki, mendaki dan menari.

    Latihan rintangan menggunakan pemberat bebas atau ketahanan badan anda untuk bekerja melawan graviti membantu meningkatkan kekuatan otot. Contohnya termasuk menggunakan dumbel dan barbel, jalur rintangan elastik atau mesin latihan berat.

  3. Berhenti merokok dan elakkan asap rokok sekunder

    Elakkan merokok dan asap rokok sekunder dalam sebarang keadaan. Jika anda merokok, agak merokok sekarang. Tanya doktor anda untuk strategi terbaik untuk berhenti merokok.


Set Vitamin Tulang Patah



SET PATAH TULANG SHAKLEE
Kelebihan set patah tulang shaklee:

✔️Ostenutrix
Ada kandungan kalsium, magnesium, vitamin D dan boron.
Memang sangat diperlukan oleh tulang untuk dapatkan nutrisi cukup.
Boron dalam ostematrix bantu padatkan kalsium dalam tulang kita.
Kalsium yang bagus adalah didatangkan bersama Vitamin D dimana ia bertindak menyerap kalsium secara maksimum.

✔️Energizing Soy Protein
Dalam ESP ada protein yang mana makanan kepada sel kita..
Sel sihat baru boleh bawa nutrien cukup ke tulang kita.. Bukan sekadar untuk tulang sahaja..

Peranan sel juga sangat penting dan bantu pembentukan tisu-tisu baru juga..
Kiranya protein ni salah satu agen pengangkut nutrisi lain bagi membantu proses penyembuhan tulang.

✔️Omega Guard
Iaitu ada kandungan Omega 3 yang sangat bagus untuk sel bengkak..Sel bengkak disebabkan tekanan daripada tulang yang patah ataupun retak menyebabkan sel sekeliling tulang terpaksa menahan.

✔️ Vitamin c 
menguatkan imun , membantu luka dan pembinaan sel tulang. Meningkatkan kolagen untuk menghilangkan rasa ngilu dan sakit.


Ada family or kawan senasib boleh lah try set ni. Klik link dibawah 🥰


#shakleeselangorkl
#shakleekaparmeruklang
#setpatahtulang #osteoarthritis #kalsium #settulangpatahsetiaalamselangor

Comments

Popular posts from this blog

TIPS TULANG PATAH CEPAT SEMBUH DAN BERCANTUM SEMULA

CARA MERAWAT PENYAKIT KAYAP DENGAN CEPAT

10 TANDA AWAL SAKIT BUAH PINGGANG ANDA ROSAK, JUM CEGAH AWAL!

VITAMIN TERBAIK UNTUK WANITA BERUSIA 40AN

MAKANAN PALING SESUAI UNTUK PESAKIT BUAH PINGGANG

Ujian Hebat Pesakit Anxiety Disorder dan Vitamin Shaklee ikhtiar beliau untuk Sembuh

JUM KURUS DENGAN CINCH SHAKLEE